Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 7 november

    Robotarna tar över – men inte än

    Det talas mycket om hur AI, robotar och självkörande fordon kommer att göra många yrkesförare arbetslösa i framtiden. Men även om framtiden för med sig mer avancerad teknik är det lång tid kvar innan robotarna tar över, skriver ATL:s entreprenadreporter Alexander Weimar i en marknadsanalys.

    FOTO: Andrey Popov

    Det är få jobb som är säkrade från att bli övertagna av robotar. Även undertecknads yrke, journalist, ligger i riskzonen.

    Enligt en utredning från Bank of England spås robotar sköta 15 miljoner jobb i Storbritannien år 2030. En yrkesgrupp som ofta nämns som körda är yrkesförarna, framför allt de som kör lastbil. Där har tekniken kommit långt och tillverkare som Mercedes-Benz kunde visa upp en självkörande lastbil senast under mässan Elmia Lastbil i år.

    Lång väg kvar

    Men det är fortfarande mycket som ska klaffa innan alla lastbilar i Sverige kör runt utan förare. Först och främst måste man titta på var i utvecklingen de självkörande fordonen befinner sig i dag. De flesta testas och används inom små, inhägnade områden och är långt ifrån redo för riktiga vägar.

    Inte heller rättsligt är de självkörande lastbilarna redo. Som så ofta när det gäller teknik bromsas den av regelverk som inte är lika snabba. Frågeställningar som vem som bär ansvaret vid en trafikolycka måste redas ut och det finns fortfarande många trafiksituationer som självkörande fordon inte klarar av.

    En annan faktor att ta in är kostnaderna. Vilka entreprenörer eller firmor skulle i dagsläget ha råd att köpa självkörande fordon? Prislappen lär inte vara liten i början och all den osäkerhet som finns kring tekniken borde skrämma även de modigaste entreprenörerna.

    Bristyrken

    Men allt kring robotar behöver inte vara domedag. De skulle i teorin kunna lösa såväl maskinförarbristen inom både skogs- och lantbruket som bristen på lastbilsförare. Tidigare i år gjordes beräkningen att det behövs minst 7 000 nya yrkesförare på ett år för att mätta dagens behov, men för närvarande utbildas det inte alls tillräckligt många nya förare.

    Skulle då robotarna kunna fylla gapet som finns?

    I nuläget är svaret ett klart nej. Robotarna kommer säkert någon gång i framtiden att ta över flera yrkesgrupper men det är fortfarande många år kvar till dess. Tekniskt, ekonomiskt och rättsligt är vi inte där än.

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Läs mer om

    Till toppen