Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 4 november

    Marknadsanalys: Vi måste prata om biogasen

    Jag tror inte att någon av ATL:s läsare tvivlar på biogasens potential. Men i övriga samhället baktalas bränslet, och därför måste vi fortsätta att prata om det. För vem ska annars göra det, skriver ATL:s teknikreporter Fredrik Stork.

     Volkswagen Caddy finns med bensin, diesel och gasdrift, och för rätt kund kan det sistnämnda alternativet vara det mest ekonomiska.
    Volkswagen Caddy finns med bensin, diesel och gasdrift, och för rätt kund kan det sistnämnda alternativet vara det mest ekonomiska. FOTO: Volkswagen

    Titta på den här uppställningen. Den visar vad en av Sveriges populäraste skåpbilar, Volkswagen Caddy, kostar med olika motoralternativ.

    Dieselvarianten är billig, men har en hög årsskatt som med bonus-malus landar på strax över 8 000 kronor de första tre åren. Sedan går årsbeskattningen ner till 3 397 kronor.

    Gasvarianten är däremot hög i inköpspris, men premieras tack vare miljöfördelarna med en låg årsskatt och en bonus på 10 000 kronor som är avdragen i tioårskalkylen. Så frågan är alltså om det går att köra in den merkostnaden? Svaret är inte alldeles enkelt, men det borde inte vara omöjligt sett till att gaspriset är lägre. Kalkylen försvåras dock av att energiinnehållet i dieseln är högre, och det gör som alla vet att man kommer längre på varje tankning.

    Nu menar jag inte att alla lantbrukare ska springa i väg och köpa en gasbil, för det är knappast rationellt sett till att många fortfarande behöver ha möjlighet att tanka på gården. Men fler än i dag borde definitivt kunna tanka biogas inom lantbruket, entreprenad- och skogssektorn.

    Jag brukar själv säga att alla som inte har råd att köpa en elbil borde överväga att köra på biogas i stället. För många kan valet till och med vara det bästa för miljön. Att plugga in sin elbil i slumpvis utvalt eluttag i Sverige genererar nämligen större klimatutsläpp på årsbasis än att köra sin bil på biogas. Bara HVO är bättre.

    Så varför pratar då inte fler om biogasens förträfflighet, när både branschen och den tunga fordonsindustrin gör det och politikerna kämpar för att öka produktionen? Volvo lastvagnar, Scania, Iveco och New Holland har alla pekat ut biogasen som ett av de viktigaste spåren för att nå klimatmålen.

    Ändå pratar gemene man bara om elbilar och eldrivna lastbilar. Biogas känns ute, sa till och med en bekant till mig nyligen, och jag fick återigen ta bränslet i försvar.

    Sanningen är att du med biogas både kör miljövänligt och gynnar produktionen av ett inhemskt bränsle som är ett av de få som vi faktiskt kan tillverka i det här landet. Dessutom kör du många gånger billigare än om du i stället hade valt att tanka bensin. Många i södra Sverige har korta avstånd till sin närmaste biogasmack, eller kan med enkla medel tanka bilen med hjälp av familjemedlemmar som arbetar på de orter där infrastrukturen finns. Och för den som är orolig för att köra soppatorsk så har alla gasbilar också en bensintank som automatiskt kickar in. Någon risk för att bli stående finns alltså inte.

    Och till skillnad från elbilarna, som fortfarande är så dyra att få har råd, finns det även många trevliga begagnatmodeller på marknaden. En av de få nackdelar som är förknippade med ägandet är i stället att det kan tillkomma extra kostnader i samband med besiktningen av gasbilarna som också måste vägas in i totalkalkylen.

    Ändå kan biogasbilen vara en bra affär både för privatpersonen och för företagaren, och det måste vi fortsätta att prata om.

    Så höga blir utsläppen

    Listan visar hur många gram koldioxidekvivalenter som olika drivlinor och bränslen släpper ut.

    HVO: 8 gram per megajoule.

    Biogas: 12,5 gram per megajoule.

    El: 13,1 gram per megajoule.

    Källa: Energimyndigheten

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen