Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Dags att titta på alternativa bränslen

    Trots ett lågt oljepris i världen är priserna för bensin, diesel och HVO-100 bland de högsta någonsin i Sverige. För att minska utsläppen måste regeringen sänka kostnaderna för dem som vill tanka grönare.

    I höstas sjönk priset på Brent råolja hastigt och gick från 80 dollar per fat till 65 dollar på en månad. I mars 2019 ligger Brentoljan fortfarande på låga 65 dollar per fat.

    Men trots att oljan är billigare har Sveriges priser på diesel, bensin och HVO-100 hållit sig höga. De är inte på samma nivå som i höstas innan brentoljans prisfall men dieseln ligger fortfarande stabilt över 16 kronor per liter medan HVO-100 är drygt en krona dyrare med 17 kronor per liter.

    För även om det händer saker i världen, som påverkar priserna på drivmedel med några ören då och då, så håller Sveriges höga skattekostnader på drivmedel priserna uppe. Tittar man framåt finns det heller ingen politisk vilja att detta ska ändras, snarare tvärtom.

    Bilbranschen har tydlig deadline

    2030 ska försäljningen av nya dieseldrivna bilar vara slut i Sverige. Troligtvis klarar sig större maskiner undan kraven men priserna på drivmedel lär inte bli billigare. Bilindustrin kör hårt på elspåret men för tyngre arbetsfordon är utbudet av elfordon litet eller icke existerande.

    Det gäller därför att redan nu börja titta på alternativa drivmedel och hålla sig uppdaterad på vad som kan vara aktuellt i framtiden. Biodrivmedel är på gång i många olika former i Sverige men det finns många frågetecken på vad som är bäst och hur mycket som krävs för att mätta behovet. Det krävs att man läser på och kollar eventuella lösningar men också gör sig beredd på att framtidens drivmedel och energi i regel utgår från fossilfria källor. Sol, vind, vatten eller skogs- och matavfall kan alla i högre utsträckning bli energi som kan driva fordon och verksamheter på ett mindre miljöbelastande vis.

    Politikerna måste hjälpa till

    Problemet är dock inte att branschen inte vill vara grön, tvärtom, många skulle gärna sluta med dieseln eller bensinen direkt om det fanns alternativ som fungerar ekonomiskt. Det är där som regeringen borde komma med ekonomiska lättnader som kan dra ner kostnaderna för biodrivmedel.

    HVO-100 gick upp i pris efter att regeringen valde att ta bort skattereduktionen på rester från palmolja. Skulle bränslet byta ut palmoljan mot något likvärdigt och mindre miljöfarligt vore det hög tid för regeringen att ge skattereduktioner för både producenter och användare.

    I nuläget kostar HVO-100 över 17 kronor per liter, mest av alla populära drivmedel i Sverige. Om det dyker upp ett framtida biobränsle som är ett så starkt alternativ som HVO-100 är måste regeringen se till att priset ligger lägre än på diesel och bensin. Allt annat vore skjuta sig själv och planeten i foten.

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen