Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Öka trycket på maskintillverkarna

    Det kommer att bli svårare och svårare att få uppdrag som entreprenör om jobben inte kan utföras utan utsläpp av fossil koldioxid. Därför börjar det bli dags att prata allvar med din maskinleverantör.

    Södra har nu gått ut med att alla som kör åt dem ska göra det på ett fossilfritt sätt senast 2030. Även om det inte är helt hugget i sten är beskedet tydligt: Vill du skriva på måste du ställa om.

    De andra skogsbolagen har inte fattat några liknande beslut. Ännu. Men de kommer att bli tvungna till det. För utvecklingen går mot att fossilfritt blir en så kallad hygienfaktor, en given självklarhet, för alla företag som vill sälja produkter eller tjänster och som vill vara attraktiva arbetsgivare på en arbetsmarknad där det är allt svårare att hitta kompetent personal.

    För bolag som jobbar med att flytta jord och snö är det likadant. Vill man ha ett uppdrag i en stadskärna är det långt ifrån ovanligt att det ska utföras med krav på minimala utsläpp av både fossil koldioxid och decibel. En kvalificerad gissning är att dessa typer av krav kommer att bli allt vanligare – och allt mer långtgående – med tiden.

    Det kan därför finnas en poäng i att höra sig för med sin favoritmaskinleverantör om vad som är på gång när det gäller fossilfritt. För Södras del är kraven åtta år bort. Men det är kanske bara två eller tre maskinbyten bort, om man räknar så.

    Många maskinleverantörer brukar också skryta om att de sätter kundens behov i första rummet. Det kan vara läge att påminna dem om det och sedan säga att det bästa vore om tillverkarsidan enade sig om ett och samma system och sedan håller fast vid det.

    Tänk så behändigt det vore. Säg till exempel att batteripack blir ett alternativ många tillverkare väljer. Om man som lantbrukare eller entreprenör till exempel då föredrar hjullastare av ett märke, traktor av ett annat och skördetröska från ett tredje håll, blir det både dyrt och krångligt att ha en egen uppsättning batteripack för var och en. Speciellt om varje tillverkare ska ha olika laddsystem också. Eller att någon liten detalj ändras så att den utrustning man har inte längre fungerar.

    Till slut står man där med en container med obrukbart kablage. Alla som har en Appleprodukt vet hur det kan bli…

    För nu börjar det hända saker när det gäller eldrift för de gröna näringarnas maskiner. Ett exempel är CNH:s köp av eltraktortillverkaren Monarch. Och snart kanske Fendts eltraktor e100 Vario är redo att släppas ut på marknaden. Volvos första ellastare och dito grävare har precis kommit dit. JCB:s första eldrivna teleskoplastare är snart här. För att bara ta upp några exempel.

    På skogsmaskinssidan har det ännu inte sipprat ut något om planer på eldrift. Men kanske kan Södras utspel sätta fart på ingenjörernas kreativitet där.

    Vissa överväger säkert att tanka HVO för att klara kraven på fossilfrihet. Men redan i dag är literpriset på HVO mer än 1 krona högre än för diesel. Och med stigande krav på reduktion i bensin och diesel kommer oljejättarna att behöva allt mer fossilfria bränslen för att klara de kraven.

    Dessutom kommer säkert aktörer utanför landets gränser också att vilja ha ett ord med i laget om var dessa allt dyrare volymer kemisk energi ska förvandlas till rörelsedito. Så förutom att underhållskostnaderna sjunker med eldrift, talar också mycket för att det kommer att kosta betydligt mer i framtiden att tanka för de som väljer HVO-vägen.

    Så ha inget motstånd mot att prata eldrift med din maskinhandlare. De ser säkert fram emot samtalet med stor spänning.

    ATL TV: Han är först med hybridschaktare

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen