Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Marknadskrönika 15 december 2020

    Affärsmodellerna ändras när eldriften tar över

    Riktigt Jobbiga Siffror kommer att påverka vad vi gör och vad vi kör i framtiden. Men också hur vi köper det som rör sig.

    Låt mig börja med tre exempel på Riktigt Jobbiga Siffror (RJS):

    2020 – året som sannolikt blir det varmaste hittills enligt FN-organet World Meteorological Organization (WMO) som stödjer sig på en mätserie som började 1850. Organisationen lyfter också fram att de sex varmaste åren enligt deras siffror har inträffat de sex senaste åren.

    412,8andelen koldioxid i luften har ökat med 2,35 ppm sedan ett år. Nivån börjar nu närma sig 50 procent över värdet som rådde innan den industrialiserade människan började släppa ut växthusgaser och är nu den högsta på 800 000 år.

    8 – ton koldioxid släpper varje svensk ut per år, enligt Naturvårdsverket. För att inte passera en temperaturhöjning på högst 1,5 grader till 2050 måste nivån ligga på 1 ton. I dag står enbart varje persons transporter för 2 ton per år.

    RJS har fått politiker att visa handlingskraft. Storbritanniens premiärminister Boris Johnson har lovat en utsläppsminskning med 68 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivå. Då införs också ett förbud att sälja nya bensin- eller dieseldrivna fordon. Sveriges regering utreder om de ska förbjudas även här vid samma tidpunkt. Norge har redan ställt sig på bromsen och förbjuder nyförsäljning redan 2025.

    Även näringslivet kliver fram. Nyligen lät Volvochefen Håkan Samuelsson som en boss på Vattenfall. Förbjud alla bensin- och dieselbilar till 2025 – det är bästa sättet att fart på elektrifieringen, var hans budskap.

    Nu har också Europas tyngsta lastbilstillverkare; Volvo, Scania, Daimler, Man, Daf, Iveco och Ford enats om att 2040 ska den sista förbränningsmotorn i deras fordon vara såld. Sedan är det bara vätgas eller batteriteknik som gäller.

    Allt talar alltså för att fordon drivna av grön el ska hantera en stor del av RJS-problematiken för transportsektorns del.

    Men vad händer med affärsmodellerna när elmodellerna tar över?

    Ett viktigt försäljningsargument för dessa är att underhållskostnaderna sjunker rejält. Men det betyder i sin tur att maskinhandlarnas intäkter från eftermarknaden går ner. Vilket de gissningsvis vill kompensera på något sätt.

    En möjlighet är att leasingavtalen blir vanligare. Vilket i sin tur kan innebära att tillverkarna blir återförsäljare i större utsträckning, något som också kapar mellanledskostnader.

    Det här är en trend som redan har dykt upp på bilsidan, där Volvo i slutet av november gjorde slut med Bilia, Nordens största återförsäljare av Volvos personbilar. 2025 ska hälften av Volvo Cars försäljning ske utan mellanhänder, enligt en analytiker Dagens Nyheter intervjuat. Nyheten har säkert fått många återförsäljare, både av bilar och av andra fordon, att fundera på framtiden.

    För Bilias del hoppas man på att få behålla servicedelen.

    – Det är där vi har 75 procent av vår intjäning, säger Bilias vd Per Avander till Dagens Nyheter.

    Så länge bilflottan går på flytande bränslen, kan det vara värt att tillägga.

    Leasingavtal kan sannolikt även tilltala kunderna. Då slipper man till exempel osäkerheten om livslängden på batterierna. Det är oklart hur mycket det kommer att kosta att byta den typen av komponenter, om det överhuvudtaget är görligt, men gissningsvis blir det inte billigt.

    Dels för att det är sällsynta och därmed dyra metaller som ingår (i alla fall hittills), dels för att ett batteripris på en (avskräckande) hög nivå kanske får kunder utan leasingavtal att teckna sig för en ny maskin i stället. Vilket kan leda till ett växande berg av begagnade men svårsålda fordon.

    Hur det påverkar de Riktigt Jobbiga Siffrorna får bli ämnet en annan gång, liksom effekten för de stora biobränsleinvesteringar aktörer inom skogsbranschen planerar. Samt om en hållbar elproduktion klarar av ett utökat behov av elektricitet från flera håll samtidigt.

    11 tecken i tiden:

    • 2020 började Volvo CE sälja en eldriven kompaktlastare och en eldriven grävare i Sverige. Två större elgrävare är redo för kundtester.

    • 2020 införde regeringen en klimatpremie för att få fart på försäljningen av tunga eldrivna arbetsfordon.

    • 2021 ska det gå att beställa helelektriska versioner av samtliga Volvos tunga lastbilar. De har tågvikter på upp till 44 ton och en räckvidd på upp till 30 mil. Serieproduktionen inleds året därpå.

    • 2021 kommer också Scanias första ellastbilar ut på marknaden.

    • 2022 räknar Volvo med att börja tillverkningen av lastbilen Volta Zero i Storbritannien. Målet är att ha minst 500 exemplar ute på vägarna redan första året.

    • 2023 räknar Mercedes med att kundtesta sin ellastbil GenH2. Den drivs av flytande väte, har en maxlast på 25 ton och en räckvidd på 100 mil.

    • 2025 ska de första svenska vägarna där elfordon kan laddas under drift vara klara. Vilka vägar som blir först ut är inte beslutat. Inte heller vilken teknik som kommer att användas, det kan antingen bli strömskena i backen, luftledning eller magnetfält med hjälp av spolar i backen (induktiv laddning). Trafikverket inleder upphandlingen 2021.

    • 2025 förbjuds nyförsäljning av bensin- och dieseldrivna fordon i Norge.

    • 2030 går enligt Fossilfritt Sverige 50 procent av alla nya lastbilar över 16 ton på el, förutsatt att infrastrukturen finns på plats.

    • 2030 gör Storbritannien som Norge. Flera andra länder överväger också att förbjuda nyförsäljningen av bilar med förbränningsmotorer. Till exempel Kina, Indien, Tyskland, Frankrike och Sverige.

    • 2045 ska hela fordonsflottan vara fossilfri enligt Sveriges klimatmål.

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen