Miljögruppen som avslöjade VW-fusket har testat tolv bilar från sex olika tillverkare, typgodkända enligt Euro 6.
Rapporten utgör en dyster läsning. Endast ett av fordonen klarade gränsvärdet för kväveoxid under verkliga körförhållanden.
Många gånger över gränsvärde
Fordonen hade olika system för avgasrening. Den bil som höll sig inom gränsvärdet renades med SCR, vilket emellertid sex andra som misslyckades i testet också gjorde.De släppte ut mellan 2,3 och 26 gånger det tillåtna gränsvärdet.
Fyra gånger så mycket
Bilar som bara använde EGR hade omkring sex gånger så höga värden. Och trots att en bil hade både LNT och SCR släppte den ut fyra gånger så mycket som det tillåtna gränsvärdet.– Det här visar att problemet är långt ifrån löst med Euro 6, och att det inte bara omfattar Volkswagen, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsteknik vid Lunds tekniska högskola till Ny Teknik.International Council on Clean Transportations tester gjordes på rullande fordon 2014.