facebooktwittermail

LRF Konsult vill få fler kvinnliga företagare

Trettio procent av landets företagare är kvinnor. För att öka andelen startar nu LRF Konsult tillsammans med Almi kampanjen Women in Business Tour för att få flera att våga ta steget.

Genom att ta fram goda exempel vill de två initiativtagarna få fler kvinnor att starta och driva företag. Av landets cirka 540 000 företagsledare är 382 000 män och 157 000 kvinnor.

– Det är fortfarande betydligt färre kvinnor som driver företag än män. Därför är det viktigt att göra kvinnors företagande synligt och lyfta fram de som lyckats, säger Katarina Hedström Klarin, vd på LRF Konsult.

Viktigt bygga nätverk

Enligt undersökningar LRF Konsult hänvisar till väljer kvinnor ofta bort eget företagande eftersom det anses för tidskrävande, upplevs som jobbigt med alla regelverk och därför är det viktigt att bygga upp nätverk där man kan träffa andra kvinnliga företagare.

Delar med sig av erfarenheter

En som deltar i LRF Konsults och Almis tour och som i andra sammanhang delar med sig av erfarenheterna av kvinnor som företagande är Magdalena Hermelin, som driver en ekologisk grönsaksodling på Fallsbergs Gård utanför Skänninge, Östergötland.

Vad är belöningen med att vara företagare?

– Det är många faktorer. Det dröjde länge innan jag sadlade om och blev min egen men det ångrar jag inte en sekund. Det är otroligt roligt att driva eget, och belöningen är när jag ser en efterfrågan på svenska, och i mitt fall ekologiska, produkter, säger Magdalena Hermelin.

Utmaningarna har dock varit många, och mycket tid har gått åt till träning under arbete.

– Jag har stor respekt för odlingen, och jag är Kravmärkt dessutom. Jag vet inte hur många olika sorters bladlöss och morotsflugor vi jagat. En del tycker försäljning och marknadsföring är svårt, men där har jag min erfarenhet, så det går bra, säger Magdalena Hermelin.

Skynda långsamt

När det gäller själva företagande gäller det att ha realistiska mål och skynda långsamt, är hennes råd till de kvinnor som vill pröva sina vingar som egna företagare.

– Många tänker i för stora strategier, drömmar och planer. Det roliga är att bara dra i gång och inte sätta på sig för stor kostym i början. Jag började med lite provodling och hade kvar mitt gamla jobb vid sidan av. Pröva dina kunskaper och utveckla dig i takt med ditt företagande.

Var realistisk

Målbilden är viktig, men ska vara realistisk, menar Magdalena Hermelin, som nu varit egen företagare i drygt tre år.

– Siktar man mot stjärnorna når man trätopparna, men inte första året. Och ge inte upp, sätt upp realistiska måltavlor för varje år, det tror jag är viktigt. Så att man inte tappar sugen.

Företaget, Hermelins Grönsaker, säljer direkt till kunder i Stockholm och Östergötland och kan därmed hoppa över grossistledet. Bolaget omsätter cirka 2 miljoner kronor.

Women in business on tour

Women in business on tour kommer att besöka fem orter från och med den 14 september då man börjar i Visby. Därefter finns man i Skänninge (20 september), Nyköping (27 september), Linköping (5 oktober) för att avsluta i Norrköping (11 oktober).