facebooktwittermail

Liebherr har gjort en liten hjullastare stor

Elmia Wood

Både bakaxel och midja styr på Liebherrs nya hjullastare.

Liebherrs mindre hjullastare styrs inte bara i midjan utan även med bakaxeln. Från midjan går ett stag till bakaxeln vilket gör att styrutslaget förstärks. Liebherr kallar det stereostyrning.

Resultatet blir en ovanligt snäv vändradie. Plus att geometrin för tyngdpunkten förbättras eftersom vinkeln i midjan blir mindre tack vare medstyrningen av bakaxeln.

Detta system har företaget nu applicerat på hjullastaren 518 som därmed blir den största med styrlösningen. 518 väger runt 10 ton och klarar 6,5 ton i skopan med en volym från 1,5 till 4 kubikmeter. Den klarar som mest 1,8 ton per kubikmeter.

518 visades på Elmia Wood tillsammans med timmerlastaren L580. Den har både hydrostatisk och konventionell drivning vilket kan sänka bränsleförbrukningen upp till 30 procent, menar Liebherr. Tanken är att vid korta lastcykler används den hydrostatiska men vid längre transporter växlar maskinen över till den konventionella drivningen som har mindre energiförluster i form av värme.

I april i år levererade det sydtyska företaget Liebherr sin 50 000:de hjullastare.

LÄS MER: NY jätteskördare från Tigercat

LÄS MER: Terri blir hjulburen

PREMIUM: Ecolog vässar klorna