facebooktwittermail

Lemken håller försäljningen uppe

Efterfrågan i östra Europa och Ryssland höll uppe Lemkens försäljning förra året.

Film från maj 2019. Tyska Lemkens såmaskiner är inte vanliga i Sverige. Men med sin tolv meter breda såmaskin och sin bogserade rotorvariant för tuffa förhållanden tänker företaget ändra på detta.

Trots att efterfrågan på jordbruksredskap varit låg i stora delar av Europa höll Lemkens försäljning total sett ungefär samma nivå förra året som året före, 325 miljoner euro.

Under 2016 utökade man till och med antalet anställda från cirka 1300 till 1400.

Framförallt var de stora marknaderna i Tyskland och Frankrike fortsatte svaga, medan Rumänien, Ungern, Bulgarien, Ryssland och Ukraina gick bra.

Hemmamarknaden i Tyskland stod för 26 procent av försäljningen, resten av västra Europa för 28 procent, östra Europa för 33 procent och Nordamerika för 6 procent.

Lemken tillverkade under 2016 totalt 12800 redskap där plogarna är den största produktgruppen.

Generellt räknar man med att efterfrågan under 2017 kommer att vara fortsatt återhållsam.