Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 29 januari

    Vilken politik har de gröna näringarna att vänta?

    En ny regering är äntligen tillsatt och i och med detta kan vi börja granska den verkliga politiken och dess sakinnehåll. De gröna näringarna kommer att stå i centrum framöver, skriver ATL:s ledarskribent Hanna Marie Björklund.

     Statsminister Stefan Löfvens nya regering fotograferad på Lejonbacken framför Riksdagshuset i Stockholm.
    Statsminister Stefan Löfvens nya regering fotograferad på Lejonbacken framför Riksdagshuset i Stockholm. FOTO: Björn Lindahl /Aftonbladet / IBL Bildbyrå

    En ny regering är äntligen på plats och sakpolitiken kan äntligen komma på bordet igen efter alla månader av spekulation kring vem som tar vem. Löfven höll sin regeringsförklaring i måndags, då även de nya ministrarna presenterades.

    Området energi, klimat, och gröna näringar fick relativt mycket utrymme i uppgörelsen, vilket har sina anledningar. Det är ett område där Centerpartiet och Miljöpartiet har enklare att komma överens än vanligt på vissa områden, och Centerpartiet och Socialdemokrater på andra. Således är det ett bra område att mötas över och kompromissa om, till skillnad från exempelvis den mer infekterade arbetsrätten. Därför kan vi nog vänta oss mer ny lagstiftning på området under den kommande mandatperioden.

    Den nya jordbruksministern heter Jennie Nilsson (S), hon intervjuades bland annat i den senaste utgåvan av ATL. Det finns inte många ledtrådar om vad hon kommer att driva för typ av politik som minister, en genomgång av de motioner hon skrivit de senaste åren säger inget om jordbruksfrågorna. Generellt verkar hon vara mer allmänt intresserad av näringslivsfrågor än om gröna näringar.

    En läsning av själva regeringsförklaringen ger följande information; de viktiga skogsfrågorna kommer nog bli mindre omdiskuterade. Löfven visade på en ny riktning där äganderätten ska stå i centrum, en tydlig eftergift till C. Nya ministern säger också i sin intervju att det finns stor samsyn mellan just C och S och att frågorna därför kommer bli mindre kontroversiella.

    Vidare, vad gäller transporter blir flygskatten kvar, det är väl inte den bästa lösningen eftersom skattens utformning är tämligen ineffektiv, men en ny större utredning är också på gång för hela området och det kan mycket väl korrigeras när denna väl kommer. Någon vägslitageavgift, även kallad kilometerskatt, togs inte upp så denna kan nog anses vara nedprioriterad.

    Däremot gick Löfven ut hårt med att ”bilar med fossil förbränning” ska få säljförbud till 2030. Det är ett lite oroande och problematiskt uttalande eftersom det blir många följdfrågor på hur detta rent praktiskt ska gå till. Men se det mer som symbolik än verklig politik, det är alltför många andra instanser som styr över detta, som EU, för att det skulle gå att genomföra i närtid. Bonus malus-reglerna blir kvar och ska utvecklas, än så länge oklart exakt hur.

    Vad som däremot både kommer att kunna genomföras på relativt kort tid och där det finns mycket politisk vilja är den så kallade gröna skatteväxlingen. Det är lite problematiskt på så vis att själva poängen med en miljöskatt är att den ska prisa ut det miljöfarliga. Och frågan är vad som händer med budgeten då. Det känns därför som ett av de områden som bör bevakas lite extra under den kommande mandatperioden.

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen