Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 19 februari

    Stötta företagare som går nya vägar

    Hjälp framtidens företagare att ta kalkylerade risker, skriver ATL:s ledarskribent Tord Karlsson.

    Forskare vid EU-kommissionens vetenskaps- och kunskapstjänst, JRC, har funderat över bönderna 2040 i rapporten ”Farmers of the future”. Grundtonen är ökade krav både från naturen och konsumenterna men det öppnar också möjligheter att skapa nya företag med nya verksamheter.

    Läs också: EU-rapport: Så ser jordbruket ut 2040

    Klimatförändringarna gör det svårare att odla och föda upp djur i framtiden, gamla erfarenheter hjälper inte. En tröst i ett EU-perspektiv kan vara att Sverige är jämförelsevis lyckligt lottat jämfört med södra Europa när effekten av klimatförändringarna granskas. Ändock en utmaning att ha koll på.

    För den intensivt inriktade lantbrukaren kräver ny teknik ständig utveckling, som forskarna så käckt skriver gäller det att ha kapaciteten att ”studsa framåt”. Det väcker också frågor om sårbarhet och makt och beroende av stora företag som säljer tjänster eller köper produkter.

    En mer krävande konsument har vi redan känt av, dessa krav kommer att öka ytterligare.

    En reflektion är att dessa förändringar och nya krav, om de blir verklighet, är en enorm utmaning för livsmedelsindustrin. Företag som Arla och Lantmännen måste satsa stort på forskning och utveckling. Det finns en risk att mindre livsmedelsföretag inte orkar detta och slås ut.

    En slutsats kan vara att arbeta lokalt, etablera direktkontakt med konsumenten och sälja närproducerat kan vara rätt väg att gå för många lantbruk.

    Forskarna föreställer sig också många nya typer av ”lantbrukare”. Det kan vara de som sysslar med odling eller uppfödning av fisk inomhus under mycket kontrollerade former eller cellodling av till exempel köttsubstitut. Stadsodling är också en växande trend, liksom att ta hand om människor som mår dåligt, så kallad grön omsorg.

    Hur beredda är vi på att möta det nya? Vi kan när vi vill. Under en 20-årsperiod har det byggts upp en bra kunskap i Sverige om hur mathantverket kan utvecklas på gårdarna. Den som vill satsa har nu en mycket bättre grund att stå på både vad gäller teknik och marknad.

    Återstår mycket vad gäller exempelvis grön omsorg. Hur gör man ett lönsamt företag av idén? På kontinenten finns några tusen professionella omsorgsföretag och Nederländerna har ett regelverk för omsorgsgårdar, en kombination av utbildad personal och ett jordbruk som kan skötas med mycket manuellt arbete. I Sverige är detta i sin linda.

    Det är bara ett exempel på en företagsinriktning som mycket väl kan komma att växa, det finns många fler som kan rikta sig till konsumenter med nya behov.

    Om framtiden vet vi ingenting men det gäller att ha ett öppet sinnelag för hur ett lantbruksföretag kan komma att se ut. Det gäller inte minst staten och de företag och organisationer som omger lantbruket, som ska låna ut pengar, ge goda råd och stötta nya och gamla företag. Hjälp företagarna att ta kalkylerade risker!

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen