Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 20 juli

    Sverige behöver egna brandflygplan

    Skogsbränder kan bekämpas effektivt med rätt utrustning. Därför är det viktigt att ha säker tillgång till såväl vattenslangar som brandflyg. Det är det tur för oss att det inte brinner mer i Italien än att de kan avvara två av sina vattenbombande brandflygplan.

    Nästa sommar eller nästa vecka kanske vi inte har samma tur. Då får vi förlita oss på att det inte brinner mer i Norge än att norrmännen fortsatt kan avvara de åtta norska helikoptrar som nu deltar i brandsläckningsarbeten i Sverige. Vi har all anledning att förstärka vår brandberedskap med egna brandflygplan.

    Den stora skogsbranden i Sala år 2014, då 14 000 hektar brann, visade hur snabbt en mindre skogsbrand kan få en katastrofal omfattning. En viktig lärdom från den skogsbranden är att inte snåla på resurserna, utan att så snabbt som möjligt utnyttja all tillgänglig brandsläckningskapacitet. Man kan spekulera kring vilket förlopp branden fått om brandflygplan funnits tillgängliga redan från början.

    2018 är ett rekordtorrt år och brandfaran är extrem i skog och mark. I skrivande stund pågår större skogsbränder i Jämtland, Dalarna och Gävleborg. Runtomkring i landet kämpar brandförsvaret med ett 80-tal bränder. I Ljusdal, vid en av de större bränderna, rådde det i början på veckan akut brist på räddningspersonal och utrustning. Fler bränder i samma område skulle bli mycket svåra att hantera.

    Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser, helt korrekt, att Sveriges hantering av omfattande skogsbränder måste ses över. Man kan dock fråga sig varför en översyn är nödvändig – rimligen måste de nödvändiga slutsatserna ha dragits efter Salabranden för fyra år sedan.

    Det är uppenbart att nuvarande brandförsvarsorganisation behöver förstärkas, åtminstone sommartid. Det får inte vara för glest mellan brandstationerna och de brandstationer som finns får inte vara underbemannade. Oroväckande nog har antalet heltids- och deltidsanställda brandmän minskat under flera års tid. Lokal brandberedskap och uppdaterade kartor möjliggör de snabba insatser som krävs för att släcka en skogsbrand i tid.

    Skogsbränder förstör inte bara stora värden för de drabbade skogsägarna. Bränderna är allmänfarliga och kan om det vill sig illa bränna ned byar och samhällen. Torr väderlek ökar också risken för fältbränder i samband med tröskning, vilket vi redan fått erfara.

    Direkt tillgång till brandflygplan skulle stärka brandförsvaret i hela landet, även där det nu är glest mellan brandstationerna. Kostnaderna skulle kunna delas genom ett samarbete med Norge, vars bergiga terräng borde göra brandflygplan intressanta. För ett så vidsträckt och skogrikt land som Sverige är egna brandflygplan en rimlig försäkring.

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Till toppen