Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 30 april

    Okunniga kändisar går djurrättsrörelsens ärenden

    Djurrättsaktivisterna har i år börjat rikta in sig på kosläpp eftersom de blivit så publika. Dessvärre får de stöd av nyttiga idioter som sprider deras budskap vidare, skriver ATL:s Hanna Marie Björklund.

    Det är den tiden på året då landets kor äntligen får komma ut på bete igen. Efter att ha stått inne under den kalla vintern har gräset börjat återhämta sig så pass mycket att det äntligen finns tillräckligt med mat.

    Korna blir glada och uppspelta av att komma ut och kosläpp brukar därför vara underhållande att bevittna, med djur som glatt springer och hoppar runt. Så pass underhållande att det under de senaste tio åren blivit något av en folkfest där flera bondgårdar bjuder in publik till att komma och titta på.

    Men inför årets upplaga har det varit en rad kontroverser i form av hot och kritik. Att militanta djurrättsaktivister är ett utbrett problem som inte alltid tas på tillräckligt stort allvar av rättsväsendet är en fråga som har diskuterats på denna ledarsida vid ett antal tidigare tillfällen.

    Denna gång är det alltså just kosläppen de har riktat in sig på. Aktivister har skrivit inlägg i sociala medier och hotat bönder inför kosläppen, de har sagt att de ska ”komma på besök” och liknande. Många har av rädsla för dessa hot valt att inte ha några offentliga arrangemang alls.

    För det första är det värt att notera att aktivisterna valt ett märkligt mål. Kosläpp är en glad och uppslupen tillställning, varför ge sig på det?

    Att just det svenska jordbruket tar så väl hand om sina djur att de både tas in under vintern och slipper lida av svält och kyla och får komma ut och gå i hagar över sommaren är ju ett starkt argument för svenskt jordbruk.

    Att rikta in sig på kosläppen tycks ha att göra med att de blivit just så publika, att många samlas och tar del av dem. Det ger en potentiellt stor publik för aktivisterna att agera inför och försöka påverka.

    Men faktum är att i en tid då många växer upp allt längre bort från natur och matproduktion, där allergier ökar och allt färre barn får träffa djur, så behöver vi mer kontakt mellan lantbruk och allmänhet, inte mindre.

    I denna debatt är det värt att notera särskilt de nyttiga idioter som låter sig dras med av budskapet, trots att de själva vare sig besitter kunskap om lantbruk och hur en svensk ko mår eller är några aktivister själva. De plockar ändå upp budskapet och sprider det vidare utan kritik, oklart varför.

    Kanske gör de det för att verka ”miljövänliga” eller smarta och kritiska. Sådana exempel såg vi flera av i år, när personligheter inom kultur, mode och andra branscher lade ut långa kritiska inlägg om kosläpp i sina digitala kanaler.

    När aktivistiska budskap plockas upp av personer som anses mainstream och har stora följarskaror, av framför allt unga som ser dem som förebilder, blir det särskilt problematiskt och viktigt att säga ifrån. Att ge sig på svenska kosläpp av alla företeelser är ovanligt dumt och dessa budskap bör inte få spridas oemotsagda.

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen