Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 21 december 2018

    Nu måste svenska råvaror erövra restaurangerna

    2019 är nu inte långt borta. Det finns för all del hot som tornar upp sig men också många möjligheter som ännu inte är utnyttjade till fullo. En av dem är det konsumentförtroende som svenskt jordbruk har dragit nytta av de senaste åren. Det är en riktig styrka som ska värnas och utvecklas.

    Stödet från konsumenterna har visat sig i flera undersökningar. Den senaste är Novus webbundersökning på uppdrag av Landshypotek Bank. Där hävdar två av tre tillfrågade att de är villiga att betala upp till 25 procent mer för svenska mejerivaror, frukt och grönsaker och svenskt kött. En del vill betala upp till 50 procent mer.

    För en stor andel har sommarens torka bidragit till den ökade betalningsviljan. Det är väl i så fall den enda nyttan av den gångna sommarens väder.

    Från Sverige-märkningen har förmodligen gjort stor nytta för att lyfta svenska produkter i butikerna. Danish Crown konstaterar i sin årsredovisning att de har haft stor nytta av att äga KLS Ugglarps och därmed nå kräsna svenska konsumenter. Det är ju bättre än att butiksdiskarna dränks i billig dansk fläskfilé.

    Intresset för svenskt gäller inte bara butikerna. Inom offentlig upphandling har möjligheten att ställa krav som motsvarar svensk produktionsstandard ökat. Men det finns mycket kvar att göra.

    Restaurangbranschen är den återstående sektor där det talas alldeles för lite om svenskt ursprung. När det gör det kopplas det till riktigt fina och dyra krogar. Det är bara att önska att denna vilja även sprider sig brett över hela restaurangbranschen. För betalningsviljan för svenskt är inte knuten till hög inkomst, den finns i alla åldrar och inkomstlägen.

    Livsmedelsverket har för regeringens räkning granskat möjligheten att införa en tvingande ursprungsmärkning av råvaror i restaurangbranschen. Verket varnar för att den kan vara svår att genomföra och få acceptans för inom EU och varnar också för de stora kostnaderna för detta.

    Finland har gått före och har redan en ansökan om ursprungsmärkning på restauranger inlämnad till EU-kommissionen. Livsmedelsverket rekommenderar att vi väntar och ser hur det går. Defensivt kan man tycka men det kan också vara klokt.

    Alternativet är en frivillig märkning som Från Sverigemärkningen i butikerna. Tänk om det gick att få upp ett tryck som får restauranger att på eget initiativ redovisa ursprung. Om det blev etablerat även på vanliga lunchrestauranger och inte bara i lyxklassen.

    Det är ett naturligt nästa steg för Från Sverigemärkningen. I väntan på det blir det upp till var och en att påverka restaurangerna genom att fråga varifrån köttet kommer. Det är bra att lita till den klartänkte konsumenten men ett mer organiserat tryck vore bättre. Låt oss hoppas att det blir en av de stora framgångarna 2019.

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Till toppen