Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 3 mars 2005

    Nu är det Lantmännens tur

    Genom försäljningen av Spira kan LRF sätta punkt för sin sämsta affär någonsin.

    Hur mycket Spiraäventyret kommer att kosta går i dag inte att beräkna, men det man vet är att LRF satsat 2 450 miljoner kronor och att merparten är förlorat. Beroende på hur Spira utvecklas i Lantmännens regi kan LRF få tillbaka en del av pengarna. Men det är troligt att förlusten blir över två miljarder kronor.

    Lantmännen betalar en krona för Spira. Men innan Lantmännen pungar upp med enkronan har LRF gett bolaget ett kapitaltillskott på 670 miljoner kronor och ett förlagslån på 100 miljoner. LRF får alltså betala 769 999 999 kronor för att bli av med Spira.

    Att LRF trots ytterligare en stor kostnad släpper Spira är odiskutabelt rätt. Bara i fjol var förlusten 664 miljoner kronor och det går helt enkelt inte att fortsätta. Allt för mycket pengar, tid och kraft har redan gått åt. Nu måste LRF få möjlighet att fokusera på sin huvudverksamhet, att bidra till en bra utveckling för svenskt jord- och skogsbruk.

    Det tveksamma med affären är att Lantmännen är köparen. När LRF 2002 gav upp försöken att få ordning på förädlingen av nöt- och griskött och sålde Samfood-delen till finska Atria gick vändningen snabbt. Efter mindre än ett år gick gamla Samfood med vinst. Frågan är om Lantmännen är kapabla att genomföra samma vändning med Kronfågel.

    Den delen av Lantmännen som säljer livsmedel direkt till konsumenterna, alltså Cerealia, är inte något föredöme. Lönsamheten har under flera år varit svag och för att råda bot på det har Birgitta Johansson-Hedberg precis genomfört en radikal omorganisation där Cerealias karaktär av självständigt dotterbolag försvunnit. Om det ger en bättre lönsamhet återstår att se.

    På presskonferensen sade Birgitta Johansson-Hedberg att det finns massor att göra för att få ordning på Kronfågel. Den som ska göra det är den nya direktören Ernst Mittag. Han kommer med goda vitsord från Kronägg där han efter en lång rad år av förluster lyckats vända bolaget till vinst.

    Även om Mittag är skolad i den framgångsrika danska livsmedelsindustrin kan man undra om en ny direktör räcker för att vända Kronfågel. Lantmännen som organisation har knappast några erfarenheter som kan rädda företaget.

    Frågan är också vart Lantmännen är på väg. Birgitta Johansson-Hedberg har tydligt visat att hon inte tänker vara en lugnt förvaltande vd utan att det kommer att hända saker. Hon verkar vara inställd på att utveckla den delen av Lantmännen som vänder sig till konsumentmarknaden. Det betyder att ännu mer kapital binds och i bästa fall bygger Lantmännen upp ännu större värden. Men vill medlemmarna det och hur ska de få del av eventuella vinster?

    Knut Persson

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen