Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 22 augusti 2005

    Lägre matpriser ökar pressen

    Ica sänkte enligt sin reklam priset på drygt 1 000 produkter i går. Olika sorters livsmedel är en viktig del av prissänkningen.

    Delvis är priskriget kanske snarare ett marknadsföringskrig, men fokuseringen på priset har lett till att matpriserna de facto sjunker.

    Enligt den senaste inflationsstatistiken har matpriserna sjunkit med 0,2 procent från juli i fjor till juli i år. De senaste åren har det över huvud taget varit små förändringar, men för att hitta en julimånad med lägre pris än i år behöver man gå tillbaka till 2001.

    Om vi tittar tre år tillbaka, alltså till 2002, är konsumenternas matpriser oförändrade, lantbrukarnas avräkningspriser har minskat med fyra procent och priset på de produktionsmedel lantbruket köper har gått upp sju procent. Bara under den här korta tiden har gapet mellan priset som lantbrukaren betalar och det han får alltså blivit elva procent.

    Enligt statistiken är priset som livsmedelsindustrin får när man säljer sina produkter i stort sett oförändrat under den här perioden. Men handelns prisoffensiv har lett till att även statistiken noterar små prissänkningar de senaste åren.

    Även om det långt ifrån finns raka rör mellan det som konsumenten betalar för maten i butiken och det lantbrukarna får när han eller hon säljer sina varor så betyder naturligtvis lägre matpriser ett ökat tryck nedåt på lantbrukets priser.

    För lantbruket och för de som är intresserade av kvalitetsvaror vore det därför bra om fokuseringen på priset minskade. Men det finns ingenting som talar för det. Tvärtom tyder allting på att vi bara är i början av en period med prispress på maten.

    Varje vecka kommer nyheter som visar att handeln hittar nya lågprisalternativ och stärker sin förhandlingsmakt. I förra veckan var ICA:s beslut att börja sälja billig mjölk från Tjeckien den största nyheten. Just i det här fallet överskattades kanske betydelsen lite eftersom väldigt få svenskar vill dricka UTH-behandlad mjölk. Men det är klart att även den här mjölken kommer att hitta en del kunder och det blir ett avbräck för de svenska mejerierna.

    Hela tiden pågår ett spel mellan livsmedelsindustrin och handeln om priset. Lantbrukskooperationen kan säkert bli skickligare i det här spelet, men man har hela tiden den stora nackdelen att det finns få alternativa köpare. Vi behöver därför exportera mer livsmedel. Och även om det på kort sikt kan leda till ökade kostnader måste livsmedelsindustrin gå på en stark offensiv och försöka utveckla nya produkter där det går att ta ut högre priser.

    Knut Persson

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen