Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 24 februari 2005

    Har någon sett Min Mat?

    LRF:s verksamhetsberättelse dök upp häromdagen. Två sidor försedda med vinjetten Årets satsning ägnas åt Min Mat, ett projekt som syftar till att öka försäljningen av svenska råvaror och svenskproducerad mat.

    Javisst ja, det programmet lanserades med buller och bång på LRF-stämman i maj i fjol. Det verkade lovande, det var en storsatsning med kraftfull marknadsföring. Branscherna inklusive Kött och Charkföretagen stod bakom. Det fanns också en listig plan att utnyttja det rådande matlagningsintresset, kändisar och invandrarhögtider.

    Men vad hände? Jag, som är en måttligt medveten konsument, har inte hört eller sett ett dugg om Min Mat sedan lanseringen. Vilket förefaller konstigt, jag är ju en stor konsument av massmedier, och så pass medveten är jag ju att jag i alla fall kollar varifrån köttbiten kommer och undviker Lidlbutiker.

    En förklaring är säkert med att en del av aktiviteterna är riktade mot storkök och restauranger samt att jag inte har någon större koll på invandrarnas högtider och matvanor, men ändå – vad har gjorts?

    LRF-skriften ger besked: Studier om vad svenskar tycker om svensk mat har gjorts. Pressaktiviteter kring potatis och äpplen har genomförts. Recept på mat med svenska råvaror till Halloween och Ramadans avslutningsfest samt till Nobel och jul har presenterats. En annonskampanj i dags- och fackpress har genomförts. Ett "omfattande samarbete" med två prisbelönta kockar har resulterat i recept baserade på svenska råvaror. Lokala arrangemang som julskinkeprovning i Skaraborg har genomförts.

    "Satsningen har under hösten fått stor uppmärksamhet i media, framför allt i dagspress, runt om i landet", står det.
    Ja, min del av landet, västra Skåne, tycks leva i total medieskugga vad Min Mat beträffar.

    Kändiskockar i all ära, men sådana som jag faller inte för dem. Och det är sådana som jag som också måste vinnas, då blir det kvantiteter som säljs och importen kan motas. Det räcker knappast att övertyga dem som redan har mat som specialintresse.

    Det stora flertalet konsumenter läser förstås inte LRF:s verksamhetsberättelse och har alltså fortfarande inte hört ett ljud om projektet.

    I LRF-skriften läste jag att det finns en hemsida, www.minmat.org, och den är ambitiös och bra, men vem känner till den? Och innehållet riktar sig till stor del snarare till analytiker än till konsumenter som behöver en puff att välja mer svenskt.

    Projekttiden är fem år. Ett har snart gått och den svenska modellen väntar fortfarande på sitt lyft.

    Lars Vernersson

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen