Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 21 april 2005

    Handeln måste sansa sig

    Det flera ledande företrädare för lantbrukskooperationen varnat för under flera år sker nu hisnande snabbt.

    Handeln flyttar fram sina positioner genom en mycket tuffare linje i förhandlingar och genom sina egna varumärken. För den svenska livsmedelsindustrin betyder det en prispress som inte alla klarar, bara under de senaste veckorna har det kommit flera besked om industrier som lägger ned.

    För Swedish Meats betyder prispressen ett sämre resultat under det första kvartalet i år. Efter ett hyggligt 2004 sjönk resultatet till en förlust på 41 miljoner kronor.

    Försämringen beror helt och hållet på handelns ökande makt. Jämfört med föregående år har råvarupriserna stigit med 110 miljoner kronor medan det bara gått att öka försäljningspriserna med 60 miljoner kronor. Effekten blir alltså att Swedish Meats marginaler försämrats med 50 miljoner kronor.

    Trots att Swedish Meats arbetar hårt med att sänka kostnaderna tenderar man hela tiden att vara steget efter handelns krav. Åtgärdspaketen har hittills sänkt kostnaderna med 325 miljoner kronor, men främst genom ytterligare minskningar av antalet anställda ska ytterligare 225 miljoner kronor sparas.

    På stämman som hölls i veckan gjorde koncernchefen Peter Rasztar en slående jämförelse med bensinbranschen. När råvarupriserna på olja stiger är det självklart att bensinpriset går upp, men när köttråvaran blir dyrare är det omöjligt att höja priset på köttprodukter. En viktig skillnad mellan branscherna är naturligtvis att oljebolagen styr bensinmackarna medan köttindustrin har små maktmedel mot handeln.

    För leverantörerna har det första kvartalet varit ganska bra med högre pris på både slaktsvin och storboskap jämfört med samma period i fjol. Problemet är att Swedish Meats egentligen inte kan finansiera mer än halva prishöjningen om man ska ha en långsiktigt hållbar lönsamhet i industrin.

    Tack vare skyddet från utländsk konkurrens under många år har både livsmedelsindustrin och handeln tillåtit sig onödigt höga kostnader. Därför är det i grunden sunt att båda nu tvingas spara. Men risken finns att prispressen drivs så långt att svenska bönder och svensk livsmedelsindustri slås ut.

    Rimligen måste handeln snart sansa sig och inse att om man fortsätter så här finns det på sikt inte några svenska leverantörer kvar. Och det är absolut inte någonting som svenska konsumenter önskar.

    Det är också svårt att se att till exempel den etablerade Icahandlaren skulle ha någonting att vinna på att i stor utsträckning sälja importerade livsmedel. En av de viktigaste konkurrensfördelarna mot lågprisbutikerna är ju att man har svenska råvaror och välkända svenska varumärken som Scan.

    Knut Persson

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen