Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 5 september 2005

    Gooh-butiken en efterlängtad satsning

    Öppnandet av den första butiken med färdiglagad mat är ett viktigt strategiskt steg för Lantmännen. För första gången på många år har lantbrukskooperationen butiker som direkt möter konsumenterna, man slipper handeln som mellanled. Och man har dessutom etablerat sig i en del av livsmedelsmarknaden som växer snabbt.

    Det var en härlig sensommardag när Gooh öppnade sin första butik för kyld färdiglagad mat i torsdags. Butiken ligger mitt i centrala Stockholm och det går snabbt att slinka in för att köpa sin lunch och ta med till jobbet eller middagen på väg hem från jobbet. Rätterna har komponerats av Operakällaren som också äger knappt en tredjedel av bolaget.

    Ända sedan mitten av 90-talet har det varit en gåta varför lantbrukskooperationen inte engagerat sig i den snabbt växande marknaden för färdiglagad mat. En titt i butikernas frysdiskar visar att det finns en mängd olika rätter från flera tillverkare. Findus och Dafgårds är till exempel stora.
    Det mest naturliga hade varit att Slakteriförbundet startat tillverkning (det här var före Swedish Meats). Men med hänvisning till att ett tidigare försök inte lyckats var man passiv. LRF försökte tillverka kyld färdigmat i Spira, men åtminstone jag såg aldrig något resultat av det i de butiker där jag handlar.

    Satsningen på Gooh känns rätt på flera sätt. Det är viktigt att lantbrukskooperationen är med och gör högförädlade livsmedel med förhoppningsvis lite bättre marginal. Samarbetet med Operakällaren är viktig för marknadsföringen och förhoppningsvis har man också lyckats med målsättningen att göra riktig god mat. Smakproven som jag fick vid invigningen lovade gott. Dessutom kommer råvarorna från svenska gårdar och det syns också i marknadsföringen.

    Fram till årsskiftet planerar bolaget att starta ytterligare två butiker i Stockholmsområdet. För utvecklingen av rätterna, ett butikskoncept, storkök för tillagningen och tre butiker har man en budget på 15 miljoner kronor. Det är naturligtvis en hel del pengar, men om man jämför med andra utvecklingsprojekt framstår det som en ganska låg investering.

    Faller maten konsumenterna på läppen är tanken att snabbt etablera butiker i hela landet. Går det riktigt bra kan det finnas 200 Gooh-butiker i slutet av 2007.

    Lantmännen framstår allt mer som den offensiva delen av lantbrukskooperationen. Gooh har möjlighet att bli en bra affär. Men skulle det trots allt inte lyckas ska Lantmännen ändå hedras för att man försöker. I en tid när svenskt lantbruk och kooperationen domineras av åtgärder för att minska verksamheten och kostnaderna behövs det också offensiva satsningar.

    Knut Persson

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Till toppen