Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 23 februari

    Styr upp terrängkörningen

    Förtydliga vilket ansvar den som kör fordon i naturen har och skydda markägares äganderätt, skriver ATL:s ledarskribent Hanna Marie Björklund.

    Användandet av fordon för nöjesåkning i skog och mark har ökat markant. Det är dags för ett nytt lagförslag om hur det ska styras upp för att skydda äganderätten.

    Att uppleva svensk natur från ett fordon blir allt mer populärt och leder för både snöskoter och fyrhjulingar finns över hela landet. Med årets snörika vinter är det många som lockats till att åka snöskoter, särskilt i norra Sverige, men många markägare är inte överlyckliga över utvecklingen.

    Var, när och hur man får köra fordon som skoter i Sverige regleras av Terrängkörningslagen men den är från 1975 och alltså nästan femtio år gammal.

    Då fanns det knappt 30 000 snöskotrar i Sverige, i dag är det över 300 000, plus andra typer av fordon som fyrhjulingar och vattenskotrar. Bönder, skogsägare och samer uttrycker alla frustration över hur vissa som kör snöskoter på deras mark inte tar hänsyn till sådant som planteringar och djurens välbefinnande.

    Det är en fråga som gör avtryck, LRF har varit engagerade i att få till en tydligare reglering av Terrängkörningslagen och i en enkät som de gjorde med sina medlemmar sade 25 procent av de svarande att de fått skador eller störningar av terrängfordon, i vissa delar av landet var siffran 45 procent. Förutom markägares rättigheter är det en fråga om hur vi skyddar naturvärden vid exempelvis stränder.

    2018 meddelade regeringen att man skulle göra en ny utredning i frågan och denna presenterades året efter. Sedan dess har ingenting mer hänt. LRF kritiserar regeringen för att man inte går vidare och menar att det är lobbying inifrån partierna som ligger bakom.

    Vissa kommunalpolitiker i norra Sverige försvarar skoteråkandet eftersom det blivit en viktig del av turistnäringen på vissa platser. Det är omöjligt att säga säkert vad som ligger bakom att en ny lag inte har kommit på plats men det finns onekligen en oro från turistföretag och lokalpolitiker för att inskränkt rätt att köra fordon som snöskoter ska ha en negativ påverkan på näringslivet i deras områden.

    Det är dock svårt att inte ge LRF och andra organisationer som håller med dem rätt. Ägandet och användandet av fordon i den svenska naturen har ökat tiofalt och det har onekligen drabbat dem som bedriver verksamheter som jordbruk och skogsbruk.

    Att stå upp för att lagen måste skydda människors äganderätt och att man inte har rätt att exempelvis köra sönder skogsplanteringar hur som helst är inte kontroversiellt. Den svenska allemansrätten är något positivt som är värt att värna men den kan inte heller systematiskt missbrukas av vissa för deras eget höga nöjes skull.

    Utbrottet av coronapandemin har gjort att många lagar som var på gång har fått stå tillbaka och prioriteras ner. Det är förståeligt men nu är det dags att omvandla utredningen till ett lagförslag. Förtydliga vilket ansvar den som kör fordon i den svenska naturen faktiskt har och skydda markägares äganderätt.LÄS MER: Ny terränglag kan vara på gång

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen