Grossistföretaget Asko ska tillsammans med Scania prova vätgasteknik i lastbilar med elektrisk drivlina. Elenergin omvandlas av vätgas i bränsleceller ombord på fordonen. Vätgasen ska produceras lokalt, med hjälp av solceller. Bilarna ska köras i distributionstrafik med körsträckor uppemot 500 km.
Lastbil med vätgasdrift från Scania
Scania och Asko testar vätgasdrift. "En unik möjlighet"
- Projektet är mycket intressant och innebär en unik möjlighet att testa vätgastekniken i krävande kunddrift. Omvandling av vätgas till elenergi ombord på lastbilar som körs längre sträckor kommer att ge värdefulla erfarenheter för Scanias fortsatta utveckling av elektrifierade drivlinor, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för utvecklingen av Scanias hybridisering och elektrifierade fordon i ett pressmeddeleande.
Scania kommer att leverera treaxliga distributionslastbilar med en totalvikt av 27 ton, där förbränningsmotorn i drivlinan ersätts med en elektrisk motor som drivs med el från bränsleceller och vätgas ombord på fordonet.
Den övriga drivlinan utgår från samma standardkomponenter som för de hybridlastbilar och -bussar som Scania redan idag levererar.
Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet, med option på ytterligare ett fordon. Provdriften inleds 2018. Forskningsprojektet delfinansieras av norska staten.