Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 juli

    Volvos halvårsrapport: förbereder sig på avmattning

    Vinst och försäljning hamnade över förväntan i det andra kvartalet 2019, men orderingången var något lägre än väntat, det skriver bolaget i sin halvårsrapport.

    Volvos VD Martin Lundstedt säger att kunderna inväntar mer klarhet om konjunkturutvecklingen under 2020 innan de lägger nya order, och att de inte har några planer på sparprogram.

     Arkivbild. Volvos VD Martin Lundstedt säger att de är väl förberedda för en avmattning i lastbilsmarknaden och har inga planer på att göra några större sparprogram för koncernen.
    Arkivbild. Volvos VD Martin Lundstedt säger att de är väl förberedda för en avmattning i lastbilsmarknaden och har inga planer på att göra några större sparprogram för koncernen. FOTO: Mostphotos

    Volvos nettoorderingång på lastbilar sjönk under andra kvartalet med 21 procent till 47 821 enheter. Snittförväntan, enligt Infront Datas analytikersammanställning inför rapporten, var 49 080 lastbilar. Den nordamerikanska orderingången minskade med 53 procent och i Europa sjönk orderingången på tunga och medeltunga lastbilar med 9 procent.

    Vinst och försäljning överträffade däremot och Volvos rörelseresultat uppgick till 15 105 miljoner kronor i andra kvartalet. Det var högre än förväntade 13 548 miljoner kronor i Infront Datas prognossammanställning. Rörelsemarginalen blev 12,5 procent för kvartalet, väntat var 11,9 procent. Försäljningen landade på 120 694 miljoner kronor vilket också är högred som väntades.

    Oförändrad lastbildsmarknad sedan 2018

    Volvo drar upp sina prognoser för lastbilsmarknaderna i både Europa och Nordamerika 2019. I Europa väntas lastbilsmarknaden nu uppgå till 320 000 fordon i år, vilket är samma nivå som 2018 (tidigare prognos var 300 000 fordon).

    – Vi guidar för en oförändrad marknad på helåret och det innebär cirka 8 procent lägre marknad under andra halvåret. Det är i den magnituden som vi kan se vad vi är efter, säger VD Martin Lundstedt.

    Marknaden i Nordamerika spås i år uppgå till 325 000 fordon, en ökning med 15 000 fordon från tidigare bedömning och jämfört med utfallet 2018.

    Upprepar prognoser VCE-marknader 2019

    Volvo upprepar samtliga sina prognoser för utvecklingen på marknaderna för anläggningsmaskiner under helåret 2019. Europamarknaden väntas fortfarande visa en utveckling om -5 till + 5 procent i år medan marknaden i Nordamerika beräknas växa upp till 10 procent. Även i Kina bedöms marknaden, liksom tidigare, växa med upp till 10 procent under 2019.

    I andra kvartalet ökade orderingången på anläggningsmaskiner i division VCE med 6 procent till 24 085 maskiner, drivet av Kina.

    Anpassning av produktionen

    Varumärket SDLG visade en ökning i orderingången på 28 procent under kvartalet, skriver Volvo i rapporten. I Kina steg orderingången med 21 procent totalt. I Europa gick orderingången ned med 4 procent och i Nordamerika sjönk den med 5 procent.

    Orderingången för Volvoprodukter minskade med 17 procent. Enligt Volvo är de förberedda på detta och kommer att anpassa produktionen under andra halvåret 2019.

    Batterisamarbete med Samsung

    Volvo och sydkoreanska Samsung har ingått en strategisk allians som omfattar gemensam utveckling av batterier speciellt anpassade för Volvokoncernens lastbilar. Avsikten är att Volvokoncernen ska använda Samsung batteripaketteknik för montering i Volvokoncernens produktion av elektrifierade lastbilar.

    Relaterade artiklar

    Till toppen