Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 augusti 2018

    T 700 i bra skick kostade därefter

    En Volvo BM T 700 i ovanligt bra skick blev auktionens snackis och det var många som blev förvånade över slutpriset. ATL har pratat med en av besökarna som kunde njuta av en traktor som var nära toppskick.

     En pedantskött Volvo BM T 700 med låga arbetstimmar skapade ett stort intresse på auktionen i början av augusti.
    En pedantskött Volvo BM T 700 med låga arbetstimmar skapade ett stort intresse på auktionen i början av augusti. FOTO: LYSEKILS AUKTIONSBYRÅ

    Åke Svensson i Munkedal hade skött om sin Volvo BM T 700 från 1979. Han kan inte heller ha kört så hårt med traktorn. Det stod bara cirka 2 670 timmar på mätaren i hytten när det blev dags att lämna den till nya händer genom en auktion. En annan resurs som funnits på gården var en BM 320 Buster med den för modellen relativt ovanliga bensinmotorn, Volvos B 18. Det gjordes bara 650 exemplar av Bustern med bensinmotor.

     Har har inte förarna suttit i så väldigt många timmar. Den mesta tiden har nog spenderats med att sköta om traktorn.
    Har har inte förarna suttit i så väldigt många timmar. Den mesta tiden har nog spenderats med att sköta om traktorn. FOTO: LYSEKILS AUKTIONSBYRÅ

    Christer Ström i Uddevalla som själv äger en T 430 besökte auktionen som hölls lördagen den 4 augusti. ATL ringde upp honom för att fråga hur snacket gick.

    Hur fin var T 700?

    Fantastiskt fin. Den var i stort sett så fin som när de hämtade den från fabrik. Däcken var lite slitna. Jag såg ingen rost och ingen buckla. Sitsen var i toppskick. Klädseln i hytten hade lossnat lite bara. Den var pedantskött. Även BM 320 var fin.

    Hur var intresset för T 700?

    Det var mycket folk runt traktorn. Flera sa att de aldrig sett en i så fint skick. Det var 6-10 som bjöd. Men på slutet var det bara två kvar. Budgivningen gick trögt i början men sen blev det en jädra fart. Ett tag höjdes priset med 5 000 kronor per bud men mot slutet blev det en tusenlapp i taget. Många blev förvånade över priset och det blev ett sorl i publiken när de kom över 100 000 kronor.

     T 700 är i dag en svensk traktorklassiker. Om den är en veteran med sin ålder av 39 år får man själv bedöma.
    T 700 är i dag en svensk traktorklassiker. Om den är en veteran med sin ålder av 39 år får man själv bedöma. FOTO: LYSEKILS AUKTIONSBYRÅ

    Slutpriset för den pedantskötta T 700:an blev 115 000 kronor plus moms och enligt Christer Börjesson på Lysekils Auktionsbyrå så finns köparen i Bohuslän. Den fina Bustern såldes för 32 000 kronor plus moms.

    – Det var en kille som bestämde sig för att han skulle ha Bustern, hans pappa hade haft en likadan, berättar Christer Ström.

     BM 320 Buster med Volvos bensinmotor gjordes bara i några hundra exemplar 1962-1963. De flesta Bustrar har en dieselmotor från Perkins.
    BM 320 Buster med Volvos bensinmotor gjordes bara i några hundra exemplar 1962-1963. De flesta Bustrar har en dieselmotor från Perkins. FOTO: LYSEKILS AUKTIONSBYRÅ

    Christer berättar också om en T 700 med lastare som såldes för 21 000 kronor plus moms i samma trakt. Men den var i bruksskick.

    Volvo BM:s nya modell T 700 var en vidareutveckling av den uppskattade T 650. 700:an var enkelt uttryckt en 650 med turbo. Men det var inte bara motorn som var starkare. Transmissionen förstärktes, bromsarna likaså, motorn fick en oljekylare. Ny insprutningspump, nya kolvar, ny kylare, ny gnistsläckare. I farten fick även T 650 vissa av dessa förbättringar när man ändå utvecklat dem Turbon var av amerikanskt märke, Ai Research, och snurrade med ett varvtal upp till 90.000 r/min. Bredvid varandra ser 650 och 700 ut att vara likadana. Det är under skalet som skillnaderna finns.

    LÄS OCKSÅ: När BM hade nästan halva traktormarknadenLÄS OCKSÅ: Här finns flest traktorer i Sverige

    VOLVO BM T 700

    Tillverkningsperiod: 1976-1982

    Antal tillverkade: 4 291

    Motor: TD 42 (turbomotor)

    Effekt: 90 hk DIN

    Fyrhjulsdrift: Endast ett fåtal utrustades med hydrostatisk 4WD. De allra flesta T 700 är tvåhjulsdrivna.

    Källa: ”Från Munktells till Valmet”

    Relaterade artiklar

    Till toppen