Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 november

    Västerbottensost står sig ute i världen

    En stjärna på den mörka svenska exporthimlen är Norrmejeriers Västerbottensost, som ofta nämns som ett undantag när det gäller svensk ostexport.

    – Målet är att exportera 400-500 ton Västerbottensost år 2021, säger Diego Cabeza, exportchef.

     Statistiken över import och export visar att ost till skillnad från färskvaror är en marknad som växer och att det går att tjäna pengar på den.
    Statistiken över import och export visar att ost till skillnad från färskvaror är en marknad som växer och att det går att tjäna pengar på den.

    Diego Cabeza berättar exporten av Västerbottensosten i år väntas landa på ungefär 100 ton – en fördubbling jämfört med bara för fem-sex år sedan. Strategin handlar om att hitta rätt partners på rätt marknader. Och att fortsätta berätta historien från Burträsk.

    – Ost kan du mer eller mindre sälja överallt, till nästan vilket pris som helst, men vi vill ju ha bra betalt för vi vet att det här är ett starkt varumärke, säger Diego Cabeza.

     Diego Cabeza, exportchef, säger att han Norrmejerier kommer att fortsätta berätta historien från Burträsk för att hlla i gång exporten.
    Diego Cabeza, exportchef, säger att han Norrmejerier kommer att fortsätta berätta historien från Burträsk för att hlla i gång exporten.

    Norrmejeriers VD Anders Fredriksson är inne på samma spår. När det gäller ostarna Herrgård, Grevé och Präst menar han att avsändaren hittills varit för otydlig.

    – Ska du ut med en produkt på världsmarknaden så måste den tillföra något, säger han. Man måste hitta något som har att göra med Sverige.

    Han medger att statistiken över import och export ser dyster ut, men att den samtidigt visar att ost till skillnad från färskvaror är en marknad som växer och att det går att tjäna pengar på den.

    Till toppen