Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 januari

    Valtra firar 70 år

    I år firar ett av Sveriges mest älskade traktormärken 70-årsjubileum. På sociala medier är Kenneth Fransson redan i gång och samlar in läsarnas bästa Valtra-bilder. Skicka in en bild du också!

     Valmet 15 sattes snabbt ihop med mer eller mindre tillgängliga fabriksdelar. Några år senare kom uppföljaren Valmet 20 som syns på bilden.
    Valmet 15 sattes snabbt ihop med mer eller mindre tillgängliga fabriksdelar. Några år senare kom uppföljaren Valmet 20 som syns på bilden. FOTO: Valtra

    Valtras historia sträcker sig tillbaka till 1951. Då drevs många jordbruk fortfarande av arbetshästar. Men på grund av storleksrationaliseringen ökade mekaniseringen och en finsk klassiker var född.

    Den som kan sin Valtra-historia vet att märket hette Valmet vid den här tiden, och att historien egentligen sträcker sig tillbaka ända till Volvo BM och Eskilstuna Mekaniska Werkstad som grundades 1832.

    Från vapen till matproduktion

    Volvo köpte BM 1950, och parallellt med detta grundades också Valmet 1951. Som så många andra företag vid den här tiden var verksamheten en ren och skär avknoppning från krigsindustrin, och maskinerna som en gång hade används för vapenproduktion ställdes nu om för serietillverkning av traktorer. Frågan är om det kan bli mer poetiskt än så – från vapenskrammel till traktortillverkning som indirekt skulle hjälpa till att försörja en växande befolkning med framtidtro. De första Valmet-traktorerna sattes samman vid Tourula-fabriken i Jyväskylä redan samma år.

     33D blev en viktig traktor för Valmet. Det var företagets första dieseldriva modell. 1959 ändrades namnet till 359D och med den kom också flera förbättringar. Läs mer i ATL:s Traktorkalender.
    33D blev en viktig traktor för Valmet. Det var företagets första dieseldriva modell. 1959 ändrades namnet till 359D och med den kom också flera förbättringar. Läs mer i ATL:s Traktorkalender. FOTO: Valtra

    När Volvo 1979 fattade det strategiska beslutet att sluta tillverka traktorer och jordbruksmaskiner såldes verksamheten till Valmet, via ett 50-procentigt ägande i det som då kallades Scantrac. Volvos leveranser av olika komponenter som växellådor och hytter fortsatte dock fram till 1990.

    Därefter har sammanslagningarna på marknaden bara fortsatt.

     På 1980-talet marknadsfördes traktorerna under varumärket Volvo BM Valmet. Flera av dessa finns beskrivna i ATL:s Traktorkalender som du hittar i vänstermenyn på hemsidan.
    På 1980-talet marknadsfördes traktorerna under varumärket Volvo BM Valmet. Flera av dessa finns beskrivna i ATL:s Traktorkalender som du hittar i vänstermenyn på hemsidan. FOTO: Valtra

    1986 undertecknade Valmet och Steyr-Daimler-Puch AG en avsiktsförklaring om att ta fram en serie motorer på 90 till 140 hästkrafter, men samarbetet ledde aldrig fram till något samgående.

    Inledningen av 1990-talet kantades i stället av kriser och omstruktureringar, och 1994 bestämde sig finska staten för att samordna och förbereda verksamheterna för så kallade gummihjulsfordon för en börsintroduktion.

    Första Valtra-traktorn lanserades 1996

    Samma år delades också Valmet upp och varumärket fördes över till företaget Valmet Paper Machines, medan den nya ägaren bestämde sig för att använda varumärket Sisu för sina traktorer. Beslutet blev dock illa omtyckt, och i stället lanserades den första Valtra-traktorn 1996 i samband med att en ny midjestyrd modell presenterades.

    Samma år introducerades den omgjorda serien Mega 50, vars toppmodell var försedd med Sigma Power med effektförstärkning. Företaget fick en guldmedalj vid Agritechnica-mässan kommande år för denna innovation.

     Valtra har av förklarliga skäl länge haft ett fokus på skogen. Här är en Valmet 700 från ATL:s Traktorkalender.
    Valtra har av förklarliga skäl länge haft ett fokus på skogen. Här är en Valmet 700 från ATL:s Traktorkalender. FOTO: Valtra publicering
     Precis som många andra tillverkare skissar även Valtra på självkörande koncept. Här är en framtidsvision.
    Precis som många andra tillverkare skissar även Valtra på självkörande koncept. Här är en framtidsvision. FOTO: Valtra

    Genom samgåendet med Agco 2004 spreds sedan Valtras motorkompetens över koncernen, och det som en gång hette Sisu och Valmet Diesel ligger i dag inkorporerat i Agco Power. När motor-tillverkaren firade sitt 75-årsjubileum 2018 hade 700 000 av en miljon motorer tillverkats vid Linnavuori-fabriken i Finland.

    Mycket har hänt sedan dess, inte minst på det mekaniska planet men också på ett mer övergripande plan. Valtra har gjort stora miljöåtaganden genom åren och var tidiga med att ge fullt stöd för HVO. I dag skeppas alla traktorer med HVO i tanken.

    Fokus på automation

    När Valtra blickar framåt är det återigen fullt fokus på automation. Principen är alltså den samma som när märket grundades, men den här gången med ökad betoning på självkörande koncept.

    Under 2021 släpper Valtra också en rödlackerad jubileumsmodell, som kanske också kommer att få visst samlarvärde så småningom. Den metallic-röda traktorn, kommer nämligen bara tillverkas i 70 exemplar, och då går även 500 euro till ett välgörande ändamål.

    På ATL:s sociala medier är Kenneth Fransson redan i gång och samlar in läsarnas bästa Valtra-bilder. Skicka in din bild till honom du också. Sök på ATL Teknik på Facebook och TidningenATL på Instagram. Glöm inte berätta vad bilden föreställer. De bästa bilderna kommer sedan att publiceras i papperstidningen.

     Jubileumsserien omfattar Valtras T Serie (T174e–T254).
    Jubileumsserien omfattar Valtras T Serie (T174e–T254). FOTO: Valtra
     Valmet 1102.
    Valmet 1102. FOTO: David Larsson
     I Brasilien där företaget har haft tillverkning länge, blev Valtra en fulliner 2010 med allt från tröskor till såmaskiner och sprutor i sortimentet. I Europa valdes i stället en annan strategi då det inte finns samma vilja att köpa allt från samma leverantör
    I Brasilien där företaget har haft tillverkning länge, blev Valtra en fulliner 2010 med allt från tröskor till såmaskiner och sprutor i sortimentet. I Europa valdes i stället en annan strategi då det inte finns samma vilja att köpa allt från samma leverantör FOTO: Valtra

    ATL TV: Här är Valtras nya traktorserie

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen