Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 30 mars 2018

    Sex hjul inte bättre än fyra

    Valmets boggitraktor som togs fram på 1970-talet var ett djärvt försök att få till ett helt nytt koncept. Med boggi på traktorn skulle man kunna köra fortare. Men konstruktionen vägde mycket och drivhjulen var för små.

     I historiens backspegel berättas om Valmet 1502 som en traktor som blev för dyr och för tung. Att den var före sin tid.
    Bild 1/6 I historiens backspegel berättas om Valmet 1502 som en traktor som blev för dyr och för tung. Att den var före sin tid. FOTO: Niklas Larsson
     Föraren skulle få en bra komfort när körningen på åkern blev lugnare av att boggi-axeln jämnade ut ojämnheter bättre jämfört med en konventionell traktor.
    Bild 2/6 Föraren skulle få en bra komfort när körningen på åkern blev lugnare av att boggi-axeln jämnade ut ojämnheter bättre jämfört med en konventionell traktor. FOTO: Niklas Larsson
     Den välbyggda boggiaxeln, gjord för att klara en last av tolv ton när den användes till skogsmaskiner, blev för tung för att användas på en lantbrukstraktor.
    Bild 3/6 Den välbyggda boggiaxeln, gjord för att klara en last av tolv ton när den användes till skogsmaskiner, blev för tung för att användas på en lantbrukstraktor. FOTO: Niklas Larsson
     Man provade olika metoder för att öka dragförmågan och det finns ett par järnhjul bevarade som också användes.
    Bild 4/6 Man provade olika metoder för att öka dragförmågan och det finns ett par järnhjul bevarade som också användes. FOTO: Niklas Larsson
     När band användes runt bakhjulen för att öka dragförmågan kan det inte ha lockat eventuella kunder med gårdar som hade åkrar utspridda över stora ytor.
    Bild 5/6 När band användes runt bakhjulen för att öka dragförmågan kan det inte ha lockat eventuella kunder med gårdar som hade åkrar utspridda över stora ytor. FOTO: Niklas Larsson
     En tanke med boggilyftet är att traktorn ska bli lättare att svänga. När de bakre hjulen hissas upp blir hjulbasen kortare och du behöver bara vända med ett hjulpar i backen där bak.
    Bild 6/6 En tanke med boggilyftet är att traktorn ska bli lättare att svänga. När de bakre hjulen hissas upp blir hjulbasen kortare och du behöver bara vända med ett hjulpar i backen där bak.

    När konstruktörerna på Valmet i Finland började arbetet med att ta fram det som skulle bli modell 1502 så hade man en idé. Tanken var att skapa en traktor som kunde köras fortare på fältet och med högre komfort för föraren. Men traktorn skulle också konstrueras för körning på väg. Det skulle bli en ”high-speed tractor”.

    För att det skulle bli möjligt gjorde man en balanserad uppbyggnad och hytten placerades så att förarplatsen hamnar i tyngdpunkten av en triangel, mellan boggin och framaxeln. Den konstruktionen skulle göra att bakaxelns rörelser blev till ett minimum. Bakaxelns rörelser kunde i alla fall halveras av boggi-konstruktionen.

    Sex inte bättre än fyra

    Till en början var 1502 en fyrhjulsdriven maskin. Styrhjulen drog inte men det ändrades med tiden när man ville få bättre styrförmåga och mer dragkraft. Men trots att det då fanns sex hjul som kunde få grepp så var det problem med att få ut dragkraften på drivhjulen. Konstruktionen som fördelar kraften till alla hjul är kraftig och väger mycket.

    Det fanns nämligen en önskan om att använda samma boggi för skogsändamål, med en lastförmåga av tolv ton. Det förde med sig att behovet av dragförmåga ökar jämfört med en konventionell traktor, det blir mer att släpa på. För detta behövs motoreffekt men är inte hjulens storlek optimerade för att skapa mesta möjliga grepp uppstår slirning och då försvinner ju dragförmågan. Att använda större hjul är inte möjligt, de får helt enkelt inte plats.

    Lyfts var för sig

    Hjulparen i boggin går att lyfta upp var för sig. En tanke med det är att traktorn ska bli lättare att svänga. Hjulbasen blir kortare och man behöver bara vända med ett hjulpar i backen. Det kan också finnas andra fördelar i terrängkörning med att lyfta upp något av hjulparen. När hjulparen är nedsänkta är hydraulcylindrarna i flytläge.

    Hytten konstruerades så att den är bredare upptill och glasen lutar inåt, mot nederkanten. Hytten liknar en tröskhytt och det gör att solljusets värme inte lika lätt kommer in. På den här tiden fanns inte luftkonditionering att köpa till ett vettigt pris och man försökte istället undvika solens strålar.

    Eftertraktad av samlare

    Med tiden upptäcktes tekniska problem i transmissionen. När maskinen gick hårt blev växellådsoljan för varm och det hände att lager skar, det berättade en Valmet-samlare i sydöstra Finland när vi var på besök. Han är även lycklig ägare av en 1502 som gått som kraftledningsbyggare.

    Det såldes 52 stycken av modellen. Endast nio är skrotade. De flesta finns i Finland. Modellen är eftertraktad av samlare. Några har använts som torvmaskiner, snöröjare, flistugg med skogskran, kraftledningsbyggare och någon är ombyggd till väghyvel. Men det är svårt att hitta en lantbrukare som kan berätta om långa dagar bakom ratten på en 1502 i åkern med plog eller harv.

    LÄS OCKSÅ: Nu ska den tillbaka till orginalskickLÄS OCKSÅ: Sydafrika – het marknad för Volvo BMLÄS OCKSÅ: Här är traktorerna som söks mest på Blocket

    Valmets Boggitraktor 1502

    Motor: Valmet 611 CS, turboladdad sexcylindrig motor med 6,6 liters slagvolym och 136 hk (DIN).

    Max vridmoment: 549 Nm DIN vid 1 650 rpm.

    Däck: 13.6R24, eller 18-22.5 för band.

    Växellåda: 16 fram, 4 back. Synkroniserad.

    Körhastighet: 2,5 – 33,8 km/h.

    Bromsar: Skivor, torra.

    Hydraul, flöde och tryck: 27 liter/minut, 230 bar.

    Lyftkapacitet: 3 500 kilo.

    PTO: 540/1000.

    Styrning: Hydrostatisk.

    Elsystem: 24V vid start, annars 12V.

    Vändradie med 4WD: 14,6 meter.

    Hjulbas: 1 943 mm mellan framhjul och första bakhjulet, 1 257 mm mellan bakhjulen.

    Vikt: cirka 7 ton.

    Höjd: 3 000 mm.

    Längd: 5 330 mm.

    Bränsletank: 180 liter.

    Ljudnivå i hytt: 84 dB.

    Tillverkningsår: 1975-1980

    Antal tillverkade: 52 stycken

    Källa: Valmet och samlare

    Relaterade artiklar

    Till toppen