Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 september

    Våg av anmälningar mot HK Scans reklam

    ”Scan har inte bara fel, de bidrar med total faktaförvirring”. Det skriver en av många personer som har reagerat på bolagets reklamkampanj om mindre klimatavtryck med svenskt kött.

    FOTO: Johan Nilsson / TT

    Den senaste veckan har ett 40-tal personer vänt sig till Konsumentverket för att anmäla HK Scans reklamkampanj där en man klädd i röd tajt superhjältedräkt med mantel och huva blickar ut över kor. På korna har någon bundit fast ballonger där det står ”-60%”. Siffran återfinns i reklamtexten – som börjar med orden ”att vara klimathjälte är fasiken inte lätt” – och sedan fastslås att svenskt kött har 60 procent lägre klimatavtryck än världssnittet.

    ”Kött inte är bra för klimatet”

    Det är framför allt kopplingen mellan konsumtion av svenskt kött och att göra en hjälteinsats för klimatet som många av anmälarna vänder sig mot.

    ”FN och klimatforskare över hela världen är överens om att kött inte är bra för klimatet, och även med en reduktion på 60 procent gentemot världssnittet så är det fortfarande negativt för klimatet jämfört med att undvika kött”, skriver en av dem och fortsätter: ”Reklamen får det att verka som att någon som köper svenskt kött gör något bra för klimatet, när det verkligen inte är sant.”

    Många av anmälarna har sett reklamen på reklamtavlor utomhus.

    HK Scan beklagar

    Vi tycker naturligtvis det är tråkigt att vår reklam har blivit misstolkad, men vi har samtidigt även fått mycket positiv respons från andra håll, skriver Cecilia Ibson, presskommunikatör på HK Scan i ett mejl till ATL.

    – I syfte att förenkla för konsumenterna har vi hållit oss vid ett huvudbudskap, nämligen att genom att välja råvaror med svenskt ursprung, inklusive svenskt kött, gör man ett medvetet och mer hållbart val.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen