Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 augusti 2016

    Ursprungsmärkning succé för butikernas egna varumärken

    Den nya ursprungsmärkningen "Från Sverige" växer snabbt. Främst inom kategorin butikernas egna varumärken, EMV.

     Bild från invigningen av märkningen Från Sverige. Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klipper bandet.
    Bild 1/2 Bild från invigningen av märkningen Från Sverige. Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht klipper bandet. FOTO: Fredrik Persson
    Bild 2/2 FOTO: Från Sverige

    Den nya ursprungsmärkningen ” Från Sverige” som lanserades i mars-april i år har växt snabbt. I mars 2016 var cirka 500 produkter märkta med ursprungsmärkningen och i augusti cirka 2 700 stycken.

    Bakom initiativet står Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen samt LRF.

    40 procent

    I sin senaste kvartalsrapport skriver Svensk Dagligvaruhandel att märkningen är ett stöd för svenska bönder, god djuromsorg och låg antibiotikaanvändning, samt att dagligvaruhandeln de senaste åren ökat andelen råvara i sina egna varumärken. Drygt 40 procent av alla produkter som blivit godkända för märkningen tillhör kategorin butikernas egna varumärken.

    EMV-produkter

    Flest EMV-produkter med märkningen finns inom kött med 450 produkter, mejeri med cirka 200 produkter samt frukt och grönt med cirka 140 produkter, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

    Är inte detta ett sätt för dagligvaruhandeln att runda böndernas företag och deras varumärken?

    – Nej, absolut inte. Detta handlar om att tydliggöra ursprunget på produkterna och på så sätt möta konsumenternas ökande efterfrågan på svenska råvaror och produkter, säger Maria Forshufvud, vd på Från Sverige.

    Relaterade artiklar

    Till toppen