Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 juli

    Ursprungsmärkning av restaurangkött allt närmare

    Regeringen går nu vidare i frågan om obligatorisk ursprungsinformation för kött och fisk på restauranger och i storhushåll. Men restaurangernas intresseorganisation Visita, där Maud Olofsson är ordförande, kämpar fortfarande emot.

     Maud Olofsson.
    Bild 1/2 Maud Olofsson. FOTO: Patrik Österberg/TT
     Regeringen går vidare med frågan om att kunna tvinga restauranger att ange om det är svenskt eller utländskt kött på tallrikarna.
    Bild 2/2 Regeringen går vidare med frågan om att kunna tvinga restauranger att ange om det är svenskt eller utländskt kött på tallrikarna. FOTO: Shutterstock/TT

    Det är Livsmedelsverket som i dag får i uppdrag av regeringen att ta fram de underlag som krävs för att Sverige ska kunna tvinga restauranger och storhushåll att ange om det är svenskt eller utländskt kött på tallrikarna. Myndigheten har tidigare haft i uppdrag av regeringen att se över vad som behövs och bland annat kommit fram till att det behövs en konsumentundersökning som visar att en majoritet av konsumenterna anser att uppgift om ursprung är mycket viktigt (se faktaruta).

    Enligt regeringen finns detta intresse hos konsumenterna, samtidigt som den menar att de frivilliga ursprungsmärkningar som branschen tagit fram används i liten omfattning på restauranger och i storhushåll.

    Maud Olofsson kämpar emot

    Men restaurangernas intresseorganisation Visita, där tidigare näringsminister Maud Olofsson (C) är ordförande, har länge varit emot en obligatorisk märkning. Visitas presschef, Jonas Partheen, säger till ATL att många restauranger beställer sina råvaror långt i förväg och att det som levereras inte alltid stämmer med vad som är beställt.

    – Att då behöva trycka om menyer, ändra på hemsida, Facebook med mera är tidskrävande, kostar pengar och är inte bra för miljön, säger Jonas Partheen.

    Jonas Partheen jämför med råvaror som kan ge allergiska reaktioner, där man i Sverige valt linjen att det räcker med muntlig information. Rådande konsumenttrender har också gjort att fler och fler restauranger frivilligt redovisar ursprung, säger han.

    Men på de flesta restauranger saknas ju fortfarande information om köttets ursprung och som gäst kan det ju också kännas kymigt att fråga?

    – Det ska man definitivt inte känna. Att fråga som gäst är bara positivt. Restaurangerna är stolta över sina menyer och vill berätta. Dessutom har du stor chans att påverka genom att fråga, säger Jonas Partheen.

    ATL har sökt Maud Olofsson.

    Detta behövs för att Sverige ska kunna införa nationella bestämmelser om ursprungsmärkning

    Ett lagförslag med tillhörande konsekvensbeskrivning.

    En redogörelse för de skäl som motiverar införandet.

    En konsumentundersökning som visar att en majoritet av konsumenterna anser att uppgift om ursprung är mycket viktigt.

    En redogörelse som visar sambandet mellan vissa kvaliteter och ursprung.

    Uppdraget till Livsmedelsverket ges enligt regeringen i enlighet med den sakpolitiska överenskommelse som träffats mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna, januariavtalet, som anger att regeringen ska stärka och öka konkurrenskraften inom det svenska jordbruket genom att bland annat införa ursprungsmärkning av kött på restaurang och i storhushåll. Uppdraget ska redovisas den 1 december 2020.

    Källa: regeringen

    Relaterade artiklar

    Till toppen