Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 maj

    Unika kosläppsbilderna – från kons perspektiv

    Så här kan ett helt vanligt kosläpp se ut från kornas perspektiv. På grund av omvärldsläget kunde Wapnö inte arrangera något publikt kosläpp i år. Men det hindrade inte gården från att försöka nå ut till sin digitala publik.

    Kossan som fick spela huvudrollen i årets kosläpp var ingen mindre än 4132 Nynna, och hon blev precis så där glad som kossor brukar bli på våren när de får komma ut på bete.

    För att få till det hela utrustades Nynna med kamera, som i det här fallet satt kvar under nästan hela resan ut på fältet.

    Inte sen galna ko-sjukan

    Wapnö startade sina kosläpp för över 20 år sedan, och årets kosläpp, är med några få undantag, ett av de få år då arrangemanget har ställts in. Senast var när galna ko-sjukan härjade, vilket ledde till restriktioner, minns Lennart E Bengtsson, vd.

    – Traditionen är att vi alltid har det 1 maj klockan 11. Normalt brukar det komma omkring 5000 personer, säger han.

    För boende på gårdens hotell väntar då en speciell upplevelse, och för övriga gäster ramas tillställningen normalt in med allt från frukost till lunch och korvgrillning, samt shopping i gårdsbutiken. Allt detta gör sammantaget att gården går med vinst på arrangemanget.

    Fick leta i tre timmar

    Wapnös kosläppsfilm är långt ifrån den första, men däremot en av de bättre från årets säsong. Många gånger kan det vara svårt att montera kameran så att den sitter på plats under hela resan. Hur de gjorde vill dock Lennart E Bengtsson inte avslöja.

    – Det förblir vår hemlighet. Men det blev en stabil och fin film.

    – Men den tappades ändå till slut. Jag tror de letade tre timmar innan de hittade den i gräset.

    Däremot avslöjar Lennart E Bengtsson att personalen hade lagt mycket tid på själva förberedelserna, genom att testa utrustningen i god tid innan, plocka in den och modifiera den inför den stora dagen. På Facebook ska filmen ha setts 25 000 gånger.

    – Vi har fått många kommentarer på den, just att man får se den från korns perspektiv, och att man får höra hur de betar.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen