Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 oktober 2017

    Unik BM med fyrhjulsdrift

    Visst kan man konstruera och bygga en egen fyrhjulsdrift. Men det är få som gör det. Odd Hermann Halvorsen i Norge har kört med sin fyrhjulsdrivna Volvo BM T 700 i ett par år nu. Konstruktionen håller och det finns planer på mer.

    Hösten 2013 kom Odd Hermann på att han ville prova att bygga en fyrhjulsdrift till sin T 700. Efter mycket tänkande och räknande stod den klar för ett par år sedan. Nu kallas den T 704 och Odd Hermann gjorde det som Volvo BM själva aldrig gjorde. T 700 fanns ju inte att köpa med mekanisk fyrhjulsdrift.

     Volvo BM 704 fanns aldrig på marknaden. Den här traktorn är unik. Det är troligen den enda T 700 i världen som har mekanisk fyrhjulsdrift.
    Volvo BM 704 fanns aldrig på marknaden. Den här traktorn är unik. Det är troligen den enda T 700 i världen som har mekanisk fyrhjulsdrift. FOTO: Niklas Larsson

    Vad har hänt efter att du byggde klart fyrhjulsdriften?

    – Jag satte traktorn i hård plöjning med en Kverneland 4*14 plog och en 6*16 delburen plog. Att har gått bra och jag är väldigt nöjd med den. Under processen såg jag en ny lösning för fyrhjulsdrift till T 700 och T 650.

    Vill du bygga ytterligare en fyrhjulsdrift?

    – Jag har försökt få tag på en Dana/Sige axel, samma som jag använde till min T 700, men den är svår att få tag på. Får jag tag på en axel vill jag bygga fyrhjulsdrift till min T 650.

    Vad kommer bli annorlunda på T 650?

    Konceptet blir helt annorlunda, det jag kan berätta är att fyrhjulsdriften kommer kunna användas i både hög- och lågserien utan att bygga om växellådan.

     Traktorn har fyrhjulsdrift på det höga växelregistret men Odd Hermann menar att det inte är något problem då traktorn är stark nog att klara det ändå.
    Traktorn har fyrhjulsdrift på det höga växelregistret men Odd Hermann menar att det inte är något problem då traktorn är stark nog att klara det ändå. FOTO: ODD HERMANN HALVORSEN

    Bygget började med ett köp av en begagnad Sige framaxel som varit monterad på en Deutz-Fahr DX 4.17. Odd Hermann kontrollerade rotationsriktningen på mellanaxeln, den som går från växellådan till framaxeln. Detta för att kunna använda så få kugghjul som möjligt i dropboxen som ska överföra kraften från växellådan. Valet föll då på en Sige axel. Den axeln var också designmässigt lämplig.

     Under växellådan byggdes en dropbox som överför kraften till framaxeln. Drivningen på framaxeln kopplas in med en koppling liknande ett kraftuttags.
    Under växellådan byggdes en dropbox som överför kraften till framaxeln. Drivningen på framaxeln kopplas in med en koppling liknande ett kraftuttags. FOTO: Niklas Larsson

    Växellåda från skroten

    Någonstans i växellådan skulle driften till framaxeln tas ut. För att se vilket kugghjul som var lämpligt tittade Odd Hermann först i växellådan. Han studerade kugghjulen och hur de rörde sig. En växellåda för tester köptes från traktorskroten. Från växellådans kugghjul måste det sitta ett kugghjul som för kraften vidare till framhjulen. Det kugghjulet var tvunget att tillverkas. Vilken storlek drevet ska ha beror på framaxelns utväxling, mellanaxelns rotationshastighet och drevet i växellådan där kraften ska tas ut. En firma i Danmark kunde tillverka ett kugghjul i lämpligt material och storlek.

    En dropbox under växellådan måste också tillverkas. Det är där kraften ska överföras. Boxen tillverkades för hand och i 10 millimeter svart stål. Tillverkningen gjordes med vinkelslip, svets och borrmaskin. Boxen innehåller sju lager. Den är fäst med tolv fingängade bultar och med Loctite. In- och urkoppling av fyrhjulsdriften görs med en spak som sitter på golvet, bakom växelspaken. Spaken går via länkar, igenom växellådan, ned till dropboxen. Kraften till framhjulen finns där hela tiden men för att koppla in drivningen till framaxeln finns enkelt uttryckt en ”kraftuttagskoppling”.

     Valet av framaxel var avgörande för att traktorn inte skulle bli uppnosig. Centrumbulten på Sige-axeln hade en bra position och det gick att bygga en låg axelbrygga.
    Valet av framaxel var avgörande för att traktorn inte skulle bli uppnosig. Centrumbulten på Sige-axeln hade en bra position och det gick att bygga en låg axelbrygga. FOTO: Niklas Larsson

    Bitar från Deutz

    Nästa steg var att tillverka en drivande axel från dropboxen och till framaxeln. En bit av axeln från Deutz traktorn kunde användas. Under huset för snabbväxeln blev det väldigt trångt för mellanaxeln att få plats. Odd Hermann fick tillverka ett nytt lock som är 6 millimeter högt istället för normala 25 millimeter. Detta medförde att snabbväxeln inte kan användas. Det går oljekanaler i det gamla locket och de är nödvändiga för snabbväxelns funktion.

    När allt var monterat fylldes ny olja i transmissionen. Det blev ett verkligt test när oljan sätter press på packningar och simmringar. Men det höll tätt!

    För den som ville prova själv har Odd Hermann ett råd att ge – ha tålamod och god teknisk insikt.

    Vill du läsa om fler veteraner?

    Missa inte vårt stora veteranarkiv. Du hittar det genom att klicka på meny, Teknik och Veteranmaskiner.

    Traktor: Volvo BM T700 från 1978. Nu ”T704”

    Däck fram: 12.4-24. Däck bak: 520/70R34

    Frigångshöjd under framaxeln: 35 cm

    Ökad vikt med 4WD: Cirka 250-300 kilo

    Kostnader och tid för att göra 4WD på T700: (i norska kronor)

    Framaxel: 12 000 kronor. Mellanaxel: 1 500 kronor. Däck: 5 000 kronor. Kugghjul: 5 000 kronor. Uppskattad totalkostnad: 55 000 kronor.Nedlagd tid hittills: cirka 400 timmar.

     Den här spaken kopplar in fyrhjulsdriften och finns inte i någon annan T 700. Via länkar i växellådan påverkas en koppling som lägger i driften till framhjulen.
    Den här spaken kopplar in fyrhjulsdriften och finns inte i någon annan T 700. Via länkar i växellådan påverkas en koppling som lägger i driften till framhjulen. FOTO: Niklas Larsson
     En växellåda köptes på traktorskroten för tester. Det finns ju inga ritningar till en traktor som aldrig byggdes och Odd Hermann fick tänka ut det själv.
    En växellåda köptes på traktorskroten för tester. Det finns ju inga ritningar till en traktor som aldrig byggdes och Odd Hermann fick tänka ut det själv. FOTO: Niklas Larsson
     Odd Hermann Halvorsen.
    Odd Hermann Halvorsen. FOTO: Niklas Larsson
     Odd Hermann Halvorsen i norska Årnes har kört med sin egenkonstruerade fyrhjulsdrift i ett par år nu och plöjer fyrskärigt eller större med den.
    Odd Hermann Halvorsen i norska Årnes har kört med sin egenkonstruerade fyrhjulsdrift i ett par år nu och plöjer fyrskärigt eller större med den. FOTO: ODD HERMANN HALVORSEN

    Relaterade artiklar

    Till toppen