Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 januari 2017

    Ultuna mejeri i konkurs

    Bristande lönsamhet gör att Ultuna mejeri begärs i konkurs. Försöket att öka produktionsvolymerna räckte inte hela vägen.

     På Facebook strömmade kommentarerna in efter att företaget försattes i konkurs.
    På Facebook strömmade kommentarerna in efter att företaget försattes i konkurs.

    Företaget har profilerat sig på att tillverka veganska delikatessostar med hjälp av råvaror från växtriket. Ultuna mejeri grundades 2014, och företagets produkter fick snabbt spridning i landet. Men den snabba tillväxten räckte inte för att få lönsamhet.

    – Det som hade behövts är mer resurser till produktutveckling. Men vi valde i stället att försöka med de produkter vi hade. Om Stockholm hade varit dubbelt så stort hade det nog gått, säger Cecilia Tilli som drev företaget tillsammans med sin man, Johan Tilli.

    Hållbarheten ett problem

    2016 lyckades företaget förbättra resultaten genom att öka produktionsvolymerna till 300 kilo ost i veckan. Men med stigande volymer följde också ökade produktions- och distributionskostnader. 2015 hade företaget en omsättning på 241 000 kronor och ett minusresultat på 384 000 kronor.

    Efterfrågan och marknaden finns. Men för att lyckas tror Cecilia Tilli framför allt att man hade behövt satsa på att förlänga hållbarhetstiderna. Att ostarna bara varade i 15 dagar i kylen gjorde att det var svårt att producera och distribuera produkterna. Dessutom hade volymerna behövt ligga på runt 500 kilo i veckan för att verksamheten skulle gå runt.

    För rätt köpare kan företagets recept och produktionsmetoder fortfarande ha ett visst ekonomiskt värde. Men vad som händer med verksamheten är fortfarande oklart.

    – Produkterna är svåra att ta över om man inte kan lösa hållbarhetsproblematiken. Ska man driva det vidare behöver man se över affärsmodellen, säger Cecilia Tilli.

    ”Känns skönt”

    Att fatta nedläggningsbeslutet, är naturligtvis förknippat med viss sorg, enligt Cecilia Tilli.

    – Samtidigt känns det skönt att komma vidare. Vi har jobbat extremt hårt på alla sätt. Vi har fått ett himla stort stöd sedan vi gick ut med beslutet, säger hon.

    Fakta: Såldes i 40 butiker

    Ultuna mejeri framställde sina produkter med Cashewnötter som bas, och med smaker som man associerar med vanliga mjölkprodukter. Produkterna påminde mest om färskost.

    Innan konkursen såldes företagets produkter till omkring 40 butiker runt om i landet.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen