Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 november 2020

    Upprop för grönkål blev lyckokast

    Ugglarps Grönt blev i veckan Sveriges mest omtalade grönkålsodlare. Med inställda julbord ville inte restaurangerna köpa kålen - men nu strömmar privatkunderna till i stället.

     Ugglarps Grönt och Mikael Jidenholm blev i veckan Sveriges mest omtalade grönkålsodlare. Med inställda julbord ville inte restaurangerna köpa kålen - men nu strömmar privatkunderna till i stället.
    Ugglarps Grönt och Mikael Jidenholm blev i veckan Sveriges mest omtalade grönkålsodlare. Med inställda julbord ville inte restaurangerna köpa kålen - men nu strömmar privatkunderna till i stället. FOTO: Privat

    Ugglarps Grönt utanför Falkenberg stod med 150 ton osåld grönkål som såg ut att gå till spillo i förra veckan.

    Det blir inga stora julbord i Sverige i år, och gårdens kunder i form av grossister och restauranger drog ner sina beställningar dramatiskt.

    – Vi brukar sälja de stora volymerna nu. Det tog totalt stopp med de nya restriktionerna. Vi kunde inte bara vänta och titta på. Vi behövde ställa om, säger Mikael Jidenholm till ATL.

    De gick snabbt ut på sina sociala medier och berättade om läget. Sedan drog ett folkligt grönkålsengagemang i gång på allvar.

    Idogt packande

    Gårdens har sedan dess fått packa grönkål i påsar till konsumenter nästan dag och natt.

    – Jag är van att det kommer en lastbil och hämtar tjugo pallar med grönkål. Nu ska jag hantera en massa personer och svara på miljoner frågor. Samtidigt tycker jag att det är kul, säger Mikael Jidenholm som fyller påsar med grönkål för fullt under samtalet.

    Vilka ska ha påsarna du packar just nu?

    – De ska till Göteborg och sedan är det några hundra till som ska till olika rekoringar.

    Han har haft telefonen tryckt mot axeln i många samtal under veckan. Folk hör av sig och vill köpa, kända delikatessbutiken Cajsa Warg har inlett samarbete. Reportrarna står på kö. Även SVT och TV4 har riktat sitt strålkastarljus på den lilla Halländska gården.

    Men frågan är om privatpersonernas många men små inköp kan täcka förlusterna? Det tror Mikael Jidenholm. Men då gäller det att jobba hårt resten av året, och hinna göra många affärer. Det är den stora utmaningen.

    – Volymmässigt blir det inte lika mycket som går åt. Men det handlar ju om vad det blir på sista raden. Och jag tror att det blir lika mycket pengar i slutändan.

    Kvar i fält

    Grönkålen står kvar i fält. Det som inte skördas på de fem hektaren blir gröngödsling.

    – Men det är lite paradoxalt. Just detta år får man sin största grönkålsskörd någonsin, säger Mikael Jidenholm som odlat kålsorten i 35 år.

    Hemligheten med de goda resultaten har varit att ändra radavstånden och fokusera på lite större kålhuvuden i år.

    Gården odlar förutom grönkål också en rad andra grönsaker, frukter och bär till grossister men också till privatkunder i den egna gårdsbutiken.

    Tidigt under pandemin valde de att göra ett ”hål i väggen” på butiken för att kunna hjälpa kunder som stannar kvar utomhus på gårdsplanen.

    – Jag vill inte vara negativ. Vi har haft en gårdsbutik som gått dubbelt så bra i år, säger han.

    Hur går tankarna inför nästa år med grönkålsodlingen?

    – Jag blir nog mer peppad faktiskt. Det är många som hört av sig och vill förstå den här odlingen, samarbeta. Det känns gott i grönkålshjärtat.

    Gårdens tips för att nå privatmarknaden

    • Våga synas som producent och var stolt över det du gör! Bygg mer varumärken runt dig själv. Dela med dig.

    • Inspireras av handeln. Hur jobbar handeln för att anpassa dina produkter för att nå kunderna? Lär av deras sätt att marknadsföra.

    • Sätt dig in i kundens perspektiv. Ta reda på att du säger rätt saker när du säljer in din produkt. Testa och fråga utomstående om hjälp och tips!

    • Sociala medier är jätteviktiga kanaler för att bygga varumärke och en relation med kunderna. Fina bilder och personligt men proffsigt tilltal är bra.

    • Det kan vara lätt att bli hemmablind och tro att inget är speciellt med ens gård. Men ta då hjälp av någon annan utifrån. Man har jättemycket att vara stolt över som producent, och konsumenterna vill stötta det lokala.

    Ugglarps Grönt

    Vad: Grönsaksodlare i Falkenberg.

    Drivs av: Mikael Jidenberg och Mija Kanerot

    Gör: Odlar totalt på 35 hektar, varav 5 hektar grönkål. Odlar också ett stort antal olika sorters grönsaker, bär, frukt. Gör egen honung, odlar snittblommor. Driver gårdsbutik. Anordnar också egna evenemang om odling och om ätbara växter.

    Omsättning (2019): 5 254 000 kr

    Resultat efter finansnetto: 1 380 000 kr

    Kuriosa: Gården har vid flera tillfällen levererat råvaror till nobelfesten. Har två gånger utsetts till årets leverantör vid Restauranggalan.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen