Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 september 2017

    Tyska dominanten är Lantmännens tentakler i Europa

    Kiel, Tyskland.

    Lantmännens hel- och delägda verksamheter utanför Sveriges gränser är långt större än Lantmännenkoncernens svenska affärer. Och de ska växa ytterligare. Då blir delägda HaGe ett av de nav kring vilket mycket av expansionen kommer att ske.

    Spannmålshandlaren HaGe är ett av Lantmännens större, delägda internationella bolag, men en bara en av flera stora utlandssatsningar som Lantmännen gör tillsammans med partnern/konkurrenten DLG, och vid sidan av sina egna direkta investeringar.

    Tysk dominant

    HaGe är en dominant på den tyska spannmålsmarknaden med en marknadsandel på cirka 30 procent, en marknad som är värd cirka 100 miljarder kronor. Lantmännen knaprar i sig de aktier som blir till salu och har nu 41 procent.

    – Det kommer ut lite aktier från andra små aktieägare och varje kvartal godkänner styrelsen små köp av Lantmännen, säger bolagets vd Henrik Madsen, som själv äger aktier i HaGe.

    LÄS MER: Kritik mot Lantmännen för sen hämtning

    Henrik Madsen är en trotjänare i HaGe som efter ett antal utanför koncernen återvände som vd 2015, när Carsten Klausen kallades tillbaka av DLG för att ta hand om deras helägda Svenska Foder.

    Skärpt konkurrens

    Samarbetspartner som är konkurrent på den svenska marknaden. Det de har gemensamt är att de fått skärpt konkurrens såväl i Sverige som i Tyskland av Danish Agro, som stärker sin position märkbart i Tyskland, enligt Henrik Madsen. Bara under 2015 köpte Ceravis, delägt av Danish Agro, minst tre bolag i Tyskland.

    – Man måste gilla konkurrens för annars ska man inte vara på den här marknaden. Nu har vi fått två nya konkurrenter som ska profilera sig och vi håller ett öga på Danish Agro. De säger att de har ambitionen att bli en stark nummer två och ser oss som nummer ett, säger Henrik Madsen.

    LÄS MER: Låga skördepriser präglar marknaden

    HaGe har sin huvudsakliga marknad i norra Tyskland som kommit längre i strukturomvandling mot större bolag medan södra Tyskland ännu är väldigt fragmentiserad.

    – I norra Tyskland arbetar vi direkt mot kund men i syd där är vår roll mer av en grossist.

    Logistiken avgörande

    HaGe säljer 80 procent av sina volymer på exportmarknaden, varför goda logistiklösningar till utskeppningshamnar, bland annat Rostock och Hamburg, är avgörande. Världsmarknadspriser blir därför avgörande för HaGe:s ekonomi. Den ekologiska marknaden i Tyskland har varit väldigt nischad men växer nu med tvåsiffriga tal varför HaGe nu investerat i kapacitet för att ta hand om större volymer.

    FOTO: Anders Fällman

    Med Danish Agro som aggressiv ny konkurrent lär även HaGe:s expansion fortsätta. Henrik Madsen känner sig dock geografiskt förhindrad att etablera någon verksamhet i Polen, även om man börjat köpa in polskt spannmål, för att inte konkurrera med DLG-Lantmännens andra bolag, Scandagra Polska.

    Minoritetsägandet i HaGe gör det också svårt för Lantmännen att göra egna direktinvesteringar i Tyskland, i alla fall inom den lantbruksnära sektorn. HeGe måste hela tiden balansera sina aktiviteter gentemot Lantmännen för att inte dra på sig restriktioner från konkurrensmyndigheterna. Det är något man slipper visavi DLG, eftersom man formellt sett är deras dotterbolag.

    – Vi har två stora ägare, men det är DLG:s strategier som styr oss. Jag tror inte att Lantmännen är intresserade av investeringar i Tyskland, marginalerna är så små att de inte passar dem, säger Henrik Madsen.

    Gemensamt verktyg

    DLG och Lantmännen har också skapat ett nytt gemensamt verktyg för utlandsinvesteringar, LDI, Lantmännen DLG International.

    Bolaget har möjligheter till stora investeringar eftersom de bara behöver vittja huvudägarnas redan sprängfyllda kassakistor men har ännu inte gjort några investeringar.

     "Man måste gilla konkurrens för annars ska man inte vara på den här marknaden. Nu har vi fått två nya konkurrenter som ska profilera sig och vi håller ett öga på Danish Agro. De säger att de har ambitionen att bli en stark nummer två och ser oss som nummer ett", säger HaGes vd Henrik Madsen.
    "Man måste gilla konkurrens för annars ska man inte vara på den här marknaden. Nu har vi fått två nya konkurrenter som ska profilera sig och vi håller ett öga på Danish Agro. De säger att de har ambitionen att bli en stark nummer två och ser oss som nummer ett", säger HaGes vd Henrik Madsen. FOTO: Jerry Simonsson

    – Jag kan tänka mig att LDI skulle kunna göra ett förvärv och att vi sedan driver det, spekulerar Henrik Madsen, det skulle kunna fungera som vår internbank.

    LÄS MER: Höga priser gynnar maltkornsodlare

    Men pengar för fortsatt expansion är inte Henrik Madsens största problem. Med ett eget kapital på 250 miljoner euro och ägarnas medgivande att behålla stor del av vinstmedlen finns kapital. Det egna kapitalet är också en måttstock på vad HaGe skulle kunna vara värt, om någon ville köpa det.

    – Det är rent hypotetiskt, vi är inte till salu, men med tanke på förväntade vinster kommer det aldrig att säljas under det egna kapitalet, om någon var intresserad. Man skulle begära långt mer, säger Henrik Madsen.

    HaGe

    Omsättning: 2,2 miljarder euro (2016)

    Vinst före skatt: 15,1 miljoner euro (2016)

    Omsättning föredelat på affärsområde: Spannmål/oljeväxter 50 procent, växtskydd 30 procent, foder 20 procent.

    Hanterade volymer, 2016: Vete 2,37 miljoner ton, raps 0,5 miljoner ton.

    HaGe är en koncern i sig med ett 20-tal hel- och delägda bolag i gruppen.

    Ägare: DLG 54 procent, Lantmännen 41 procent, Övriga (däribland företagsledningen) 5 procent.

    LÄS OCKSÅ: Skördefest i Ryssland sänker prisernaLÄS OCKSÅ: Nu möts parterna i rättenLÄS OCKSÅ: Amerikaner gästade svensk ekogård

    Relaterade artiklar

    Till toppen