Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 september

    Två månader stillestånd på grund av Postnord

    Nötmarken

    I över två månader har grävaren stått still. Postnord har slarvat bort paketet med en ny huvudströmbrytare.

    – Skulle jag sköta mitt företag lika dåligt fick jag näringsförbud, säger lantbrukaren Stefan Sjödin.

     Stefan Sjödin och Alf Östling har väntat sedan i början på juli på att Postnord ska komma med en ny huvudströmbrytare till grävmaskinen.
    Stefan Sjödin och Alf Östling har väntat sedan i början på juli på att Postnord ska komma med en ny huvudströmbrytare till grävmaskinen. FOTO: Mikael Marklund

    Den 5 juli stannade grävaren för Stefan Sjödin. Han skulle hjälpa sin kollega Åke Östling, som äger maskinen, med ett dräneringsjobb. Det visade sig att den elektroniska huvudströmbrytaren i hans Ableco XC45 från 2009 plötsligt slutat fungera.

    Tillverkaren och den svenska återförsäljaren gick i konkurs 2015 respektive 2016. För att få tag i reservdelar måste därför Stefan Sjödin vända sig till ett företag i Norge som hade en strömbrytare kvar. Den skickades genast iväg till Sverige. Den 7 juli överlämnade Bring, som skött transporten från Norge, paketet till Postnord.

    Sedan dess har det i princip varit försvunnet.

    ”Vänta och se”

    Efter en vecka efterlyste Stefan Sjödin paketet första gången. Efter ett flertal samtal med Postnords kundtjänst fick han veta att paketet fanns på Arlanda och om han bara betalade en tullavgift så skulle paketet snart komma. De drygt 300 kronorna betalades direkt, men postlådan fortsatte att vara lika tom för det.

    Den 19 augusti kom plötsligt ett sms som sa att nu skulle paketet köras ut.

    – Då trodde jag faktiskt att nu är det på gång, säger Stefan Sjödin.

    Men trots att han bekräftat två gånger att han är hemma och är redo att kvittera paketet har det ännu inte kommit. Och var det är i dag befinner sig är högst oklart. Trots minst två samtal i veckan har det inte dykt upp.

    – Det enda de säger är att jag ska vänta och se och vänta och se.

    Men det hjälper inte Stefan Sjödin och Åke Östling i dag. Fortfarande står grävaren där den står, vid en husgavel någon kilometer från gården. Dräneringsjobbet går inte att slutföra. Ett antal dikningsjobb har inte blivit av.

     Många timmar i telefonen har Stefan Sjödin lagt ned på att spåra den försvunna huvudströmbrytaren. Utan resultat.
    Många timmar i telefonen har Stefan Sjödin lagt ned på att spåra den försvunna huvudströmbrytaren. Utan resultat. FOTO: Mikael Marklund

    Får ingen ersättning

    Men nu har en huvudströmbrytare från Norge kommit fram till gården. Den här gången använde de sig av ett annat distributionsföretag som skötte transporten. Så det finns hopp om att grävaren ska starta igen inom kort.

    Någon ersättning för stilleståndet tänker Postnord inte betala, enligt Stefan Sjödin.

    – Det får jag ta med leverantören menar Postnord. Men leverantören i Norge har ju inte misskött sig. Varför ska jag dra in det bolaget?

    Det är Postnord som misskött sig, menar Stefan Sjödin. Och gjort det grovt.

    – Om jag som företagare varit lika nonchalant mot myndigheterna hade jag fått näringsförbud direkt. Och hade jag hanterat mina kunder så här hade jag inte haft kvar några överhuvudtaget. Men Postnord får bete sig hur som helst.

     Sista livstecknet var ett sms den 19 augusti om att paketet var på väg. Men det har fortfarande inte kommit.
    Sista livstecknet var ett sms den 19 augusti om att paketet var på väg. Men det har fortfarande inte kommit. FOTO: Mikael Marklund

    Anledningen till att Åke Östling inte kan få någon stilleståndsersättning från Postnord är att det är paketets avsändare och inte han som är distributionsbolagets kund, enligt Postnords informationschef Maria Ibsen. Men det kan finnas en möjlighet om Åke Östling begär pengar av avsändaren och det företaget sedan i sin tur kan lägga den kostnaden i Postnords knä:

    – Det beror på vad avsändaren har för avtal med oss.

    Kräver reklamation

    Hur kan ett paket vara borta i månader och de enda livstecknen från Postnords sida är en uppmaning att betala tull och ett sms i mitten av augusti om att nu ska paketet vara på väg utan att det kommit något paket i mitten av september? Det kan Maria Ibsen inte svara på.

    – För att vi ska kunna göra det krävs en större utredning och då behöver vi en reklamation från avsändaren. Nu ligger fallet hos kundtjänst men då flyttas det till en specialavdelning för knivigare fall.

    Men det kan inte Postnord göra på egen hand?

    – Nej, det krävs en reklamation från avsändaren, säger Maria Ibsen och fortsätter:

    – Och jag hoppas att det kommer en för då får vi veta vad som gått snett och förhoppningsvis undvika det i framtiden.

    Paketfakta

    2019 blev 41 786 Postnordpaket reklamerade. Det är en förbättring jämfört med 2018 då det kom in 49 280 reklamationer som gällde företagets paketdistribution.

    – Av dessa paket som reklamerats kommer ändå en stor del fram till slut, säger Maria Ibsen.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen