Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 februari

    Rekordutdelning i Lantmännen i år

    Torkan tynger vinst och lönsamhet i Lantmännen, visar företagets bokslutskommuniké för 2018. Samtidigt går två andra delar av företaget bättre än tidigare, vilket tillåter en rekordhög utdelning till medlemmarna.

    FOTO: Mostphotos

    ”Den föreslagna utdelningen är unikt hög tack vare att vi kan dra nytta av de alternativ och möjligheter som vår utdelningspolicy ger, ett år när olika verksamheter inom Lantmännen utvecklats olika starkt. På så sätt värnar vi både utvecklingen inom Lantmännen och ute på gårdarna, det är en av styrkorna med att vara ett kooperativt företag”, säger Per Lindahl, Lantmännens styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

    Den totala utdelningen föreslås uppgå till 619 miljoner kronor, jämfört med 567 miljoner kronor i fjol. Sett i kronor och ören är det föreslagna beloppet den högsta ordinarie utdelningen i företagets historia, framhåller Lantmännen.

    Tufft i lantbruket

    Lantmännens enskilt största affärsområde är Division Lantbruk. Här ökade försäljningen visserligen ordenligt 2018 jämfört med 2017, från 16,6 till 19,3 miljarder kronor. Men detta har enligt Lantmännen främst att göra med köpet av Lantmännen Agro i Finland, som gjordes i juni 2017.

    Vinst och lönsamhet är inte en lika rolig historia. Justerat för jämförelsestörande poster minskar vinsten från 337 miljoner kronor 2017 till 197 miljoner kronor 2018. Lönsamheten i divisionen sjunker från 2 procent till 1 procent. Förklaringen stavas torka.

    Mat och maskiner hjälper till

    Lantmännen näst största verksamhet, Division Livsmedel, ökar dock både försäljning, vinst och lönsamhet jämfört med föregående år. Tillsammans med divisionen för entreprenadmaskiner, Swecon, som också gjorde en liknande tillväxtresa under 2018, så utgör Livsmedel faktiskt en större del av Lantmännen än Division Lantbruk och det är alltså framgångarna på dessa områden som kan finansiera motgångarna inom lantbruksdelen.

    ”Den låga skörden har inneburit stora utmaningar för våra medlemmar och för flera av Lantmännens verksamheter – och konsekvenserna kommer att fortsätta påverka oss även under 2019. Lantmännen har haft en väldigt god utveckling under de senaste åren, och även om 2018 är ett trendbrott på grund av torkan så har vi fortsatt lika höga ambitioner som tidigare – och alla möjligheter att nå dem”, säger Per Olof Nyman, Lantmännens VD och koncernchef.

    Kostnaderna ökade mer än intäkterna

    Totalt uppgick Lantmännens försäljning under 2018 till 44 miljarder kronor, jämfört med 40 miljarder kronor 2017. Lönsamheten, sett som rörelsemarginal, sjönk dock samtidigt från 4,2 procent 2017 till 3,3 procent under 2018, vilket betyder att kostnaderna procentuellt sett ökat mer än intäkterna.

    ”Under 2019 kommer vi att fortsätta behöva agera kraftfullt och flexibelt för att möta de fortsatta marknadsutmaningarna vi ser framför oss på grund av 2018 års torka. Samtidigt kommer vi att ta ytterligare steg i linje med vår strategi för att bli ett ännu bättre och mer lönsamt företag under de kommande åren – och därmed stärka vår position som de svenska lantbrukarnas bästa affärspartner”, säger Per Olof Nyman i pressmeddelandet.

    Relaterade artiklar

    Till toppen