Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 januari 2015

    Tre trender att ha koll på 2016

    Digitalt, hälsosamt, ärligt. Det är tre ord att hålla i minnet för den som vill gå hem hos konsumenterna framöver.

    Amanda Magnusson. Foto: Cecilia Franck
    Bild 1/2Amanda Magnusson. Foto: Cecilia Franck
    Jörgen Ramnelöv. Foto: Docere
    Bild 2/2Jörgen Ramnelöv. Foto: Docere

    Konsumenternas makt över vad som äts, dricks och handlas blir allt större. ATL bad trendexperterna Jörgen Ramnelöv och Amanda Magnusson spana in i framtiden för att få koll på vad som gäller 2016 och hur svenskt lantbruk kan tjäna på trenderna.

    Den viktigaste övergripande trenden är digitaliseringen, tror Jörgen Ramnelöv på trendanalysbyrån Docere.

    Ett framtidsscenario är att Arla förser mjölkpaketen med elektronik för att få veta när kunden häller upp mjölken, hur mycket och vad som händer med den tomma förpackningen.

    – Du kan använda informationen för att styra din marknadsföring, vad är kunden mest intresserad av och när är man mottaglig för informationen? säger Jörgen Ramnelöv.

    Mer drag i näthandeln

    Amanda Magnusson, kommunikationsansvarig på klusterorganisationen Livsmedelsakademin som arbetar med bland annat trendspaning, ser möjligheter i den ökande näthandeln.

    – Producenten kan börja kommunicera direkt med konsumenten och vi ser exempel på att man kan sälja direkt till konsumenten. Jag tror att man som producent ska fundera på om man kan göra det, själv eller genom att gå ihop med andra, säger hon.

    Koll på vad folk äter

    Nästa viktiga trend handlar om klimat, miljö och hälsa. Frågan om vad vi äter kommer bara att bli viktigare, tror både Amanda Magnusson och Jörgen Ramnelöv.

    – Det kommer även fortsättningsvis att vara starkt att kunna påvisa och marknadsföra produkter som är hälsosamma och framtagna på ett bra sätt, säger Jörgen Ramnelöv.

    Amanda Magnusson tror att vegotrenden kommer ännu starkare nästa år. Det ger bra möjligheter för svenska odlare:

    – Vegetabiliska grödor och vad man kan göra av dem, där tror jag att man kan bli ännu mer uppfinningsrik. Det finns massor av svenska vegetabiliska råvaror och jag tror att man kan marknadsföra dem på nya, spännande sätt.

    Måste tåla granskning

    En tredje trend som det talas allt mer om är transparans.

    – Den är viktigare än någonsin och det gäller nog i allra högsta grad här, Man måste tåla att bli granskad, det går inte att låtsas vara någonting man inte är, säger Jörgen Ramnelöv.

    Det innebär för de gröna näringarna att ursprungsmärkning blir allt viktigare, och man måste kunna redovisa hela kedjan i produktionen. Men det behöver inte vara 100 procent ekologiskt och närproducerat för att gå hem hos kunderna. Det viktiga är ärligheten och att visa att man jobbar för att nå vissa värden.

    – Det är minst lika värdefullt att kunna säga att det är 70 procent bra och vi jobbar på att förbättra resten, säger Jörgen Ramnelöv.

    Glöm aldrig ursprunget

    Det finns också affärsmöjligheter i intresset för ursprung.

    – Jag tror att det finns möjligheter att tidigt i processen öka värdet. Kunderna kanske kan köpa in sig på ett land från början, föreslår Amanda Magnusson.

    Gårdsbesök är ett annat sätt för att öka kunskapen om matens ursprung. Det kan också ge indirekt marknadsföring.

    – Folk kommer att berätta för sina vänner, lägga ut bilder i sociala medier och sprida bilden av att det är ett härligt ställe där man exempelvis är bra på att ta hand om djuren.

    LÄS MER: Tre trender som ger dig en bättre affär

    Till toppen