Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 oktober

    Trafikverket: Inga planer på nytt viltstängsel

    Sträckan vid Bergsjöholms gods tillhör inte Trafikverkets mest prioriterade områden. Enbart stängsel eliminerar inte heller viltolyckorna, menar myndigheten – särskilt om grindarna lämnas öppna.

    Efter en sträng vinter för tio år sedan beslutade sig Trafikverket för att ta bort det skadade viltstängslet vid Bergsjöholms gods.

    – Informationen vi hade då visade inte på så många viltolyckor vid sträckan. Vi hade dessutom mindre medel för underhåll än i dag. Att laga stängslet hade blivit för dyrt, berättar Kristina Rundcrantz, nationell planerare miljö på Trafikverket.

    I dagsläget finns heller inga planer på att sätta upp ett nytt viltstängsel.

    – Vi måste göra en nationell prioritering om var insatserna ska utföras. Den berörda sträckan är röd med förhöjda värden, men tillhör inte våra 100 mest utsatta sträckor. Vi måste förhålla oss till officiell statistik från Nationella viltolycksrådet, säger Kristina Rundcrantz.

    FOTO: Rolf Segerstedt

    Hon är väl medveten om att det finns ett utbrett viltproblem på många håll i landet.

    – Jag förstår verkligen markägarna, men vi har bara en påse med pengar och enbart stängsel gör bara att djuren tar sig till avsluten. Det krävs även säkra passager vilket blir särskilt kostsamt på större vägar som E65, säger Kristina Rundcrantz.

    Stängslets funktion försvinner

    Trafikverket varnar även för att grindar i viltstängslen lämnas öppna, särskilt utmed E4 är problemen stora.

    – Vi vet av erfarenhet att grindar ofta står öppna och finns det öppningar så hittar djuren dit. Jag åkte själv E4 norrut från Gävle och tittade. Jag tror att 90 procent av grindarna var öppna, säger Anders Sjölund, nationell samordnare på Trafikverket.

     Anders Sjölund, nationell samordnare på Trafikverket.
    Anders Sjölund, nationell samordnare på Trafikverket. FOTO: Trafikverket

    När folk glömmer stänga efter sig försvinner alltså stängslets funktion. På mindre vägar kan färistar vara ett alternativ, men kunskapen om funktionen är för liten, särskilt vid mycket snö.

    – Självstängande grindar är betydligt dyrare och kräver mer underhåll, och när det gäller underhåll saknas det pengar. Det enklaste hade varit om folk stängde grinden efter sig, säger Anders Sjölund.

    LÄS MER: Tvingas forsla bort påkörda djur varje vecka

    Relaterade artiklar

    Till toppen