Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 juni

    Systemet som ska göra grävaren rejält effektivare

    Ett nytt danskt maskinstyrningssystem uppges göra grävjobbet 30 procent snabbare.

    FOTO: Nolia

    Load Up North i Boden nästa år

    I slutet av maj kom beskedet att det inte blir något Load up North i år. Nu är det klart att evenemanget flyttas till den 26-28 augusti nästa år och från Umeå till Boden. Mässan, som riktar sig till alla inom gruvnäringen ovan jord, väg och anläggning samt jord och skog, återvänder till Umeå 2022 om allt går enligt plan.

    FOTO: Toyota

    Toyota Hilux tuffar till sig

    Nästa generation av Toyotas populära pickup Hilux har nu presenterats. Den har bland annat fått en ny och starkare motor samt en ny grill med lite grövre framtoning, enligt Teknikens Värld.

    Chassit har justerats för bättre komfort utan att köregenskaperna i sämre terräng förändrats. De bakhjulsdrivna modellerna har också utrustats med elektronisk diffbroms. Försäljningen börjar enligt tidningen i oktober.

    FOTO: Hyundai

    Hyundai tar steget in i 20-tonsklassen

    Hyundais HX210A är tillverkarens första i 20-tonsklassen. Bandgrävaren har en fyrcylindrig Cumminsdiesel som ger 170 hästkrafter. Den ska ge en 10-procentig kraftökning och nästan 20 procents ökning av vridmoment jämfört med tidigare maskiner, samtidigt som bränsleförbrukningen ska gå ner, enligt tillverkaren. Maximalt grävdjup är 10,9 meter och maskinen är standardutrustad med en skopa på 1,3 kubikmeter.

    Fler grävmaskinsnyheter hittar du här.

    FOTO: Mostphotos

    Verktyget som uppges öka effektiviteten 30 procent

    Danska Unicontrol säger att de utvecklat ett nytt verktyg som gör grävmaskinister mer än 30 procent snabbare. Det är ett maskinstyrningssystem som gör att maskinisten inte behöver lantmätare eller medhjälpare för att vara säkra på att jobbet blir exakt utfört som det är tänkt.

    Det kräver att sensorer monteras på skopa, bom och svängarm. Det GPS-styrda grävarbetet ska sedan kunna utföras utan fysiska ritningar, markeringar eller mätpålar. Enligt tillverkaren kostar det ungefär hälften så mycket som liknande system och ska vara betalt på mindre än ett år tack vara den ökade effektiviteten.

    Systemet ska fungera på alla grävmaskiner med en totalvikt under 15 ton.

    FOTO: Mostphotos

    Caterpillar förlänger produktionsstopp

    Normalt brukar Caterpillars fabriker gå på högvarv under andra kvartalet. Men inte i år. Sammanlagt ska 13 av maskinjättens fabriker i Syd- och Nordamerika hålla kvar det produktionsstopp som infördes när Coronaviruset slog till. Men nu med motivet att efterfrågan sjunkit drastiskt. Bland annat gäller det tillverkningen av hjullastare i mellanklassen.

    FOTO: David Larsson

    Hybridsystem för alla Scaniafordon

    Scania lanserar nu ett koncept för hybrid- och helelektriska drivlinor för alla sina fordon. ”Med Scanias långvariga spetskompetens när det gäller att producera motorer som drivs med diesel och alternativa bränslen går vi nu in på nästa steg i utvecklingen, nämligen elektrifierade system som minskar CO2-utsläppet”, säger Joel Granath, Senior Vice President inom Scania Engines, i ett pressmeddelande.

    Systemen uppges vara både modulära och skalbara, vilket gör det möjligt för kunder att välja mellan och kombinera komponenter utifrån sina specifika krav.

    Hybridlösningen ger, enligt Scania, drivlinan ett ”exceptionellt vridmoment och svar direkt från tomgång. Bränsleförbrukningen reduceras avsevärt samtidigt som driftskostnader, buller och utsläpp sänks. Med elmotor monterad direkt på förbränningsmotorn och dess varvtalsområde anpassad till motorns krävs ingen ytterligare växellåda. En drivlina med en elmotor ger maximalt vridmoment direkt från start. Med hög energieffektivitet och lågt underhållskrav är driftskostnaderna låga.”

    Relaterade artiklar

    Till toppen