Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 december 2017

    Testar suget efter BM:s tungviktare

    Priserna på Volvo BM T 814 når ständigt nya höjder och det är intresset från utlandet som driver upp värdet på marknaden. Nu vill ägaren till en 2654 prova om det går att göra guld av järn med en fin traktor som gått få timmar.

    Morgan Broberg, säljare på Axima i Erikstad säljer en Volvo BM 2654 på uppdrag åt en lantbrukare i Dalsland. Att traktorn kommer säljas är dock inte helt klart. Det finns en undre gräns för vad som kommer accepteras som pris. Man vill testa marknaden helt enkelt. Utgångspris är 225 000 kronor plus moms.

    LÄS OCKSÅ: 814 gick för drömsumma

    Tio spekulanter har hittills hört av sig när ATL ringer och av dem är 70 procent från utlandet.

    – Det är danskar, holländare och schweizare som ringt. Jag tror inte den blir såld för 225 000 kronor, men för 200 000, säger Morgan Broberg.

     En lantbrukare i Dalsland vill testa marknaden med ett fint exemplar av en Volvo BM 2654.
    En lantbrukare i Dalsland vill testa marknaden med ett fint exemplar av en Volvo BM 2654. FOTO: Axima

    Tidigare i år blev en Volvo BM T 814 såld för 225 000 kronor och den köparen var från Holland. Frågan är nu om modellen som kom efter T 814, alltså 2654, kan komma upp i samma värde. Däcken fram är relativt nya och hytten ser välskött ut. Motorn har bara gått lite drygt 5 000 timmar. Att få traktorn i skick för utställning eller traktorträff borde inte vara alltför betungande.

    LÄS OCKSÅ: All data om Volvo BM 2654

    Spanar på Blocket

    De utländska samlarna har ständig koll på säljsajten Blocket och till exempel danskarna har ett guldläge med en valuta som står högt över den svenska.

     Traktorn ser välskött ut och däcken är helt okej. För samlaren av Volvo BM borde detta vara en blivande pärla.
    Traktorn ser välskött ut och däcken är helt okej. För samlaren av Volvo BM borde detta vara en blivande pärla. FOTO: Axima

    Priset sjunker för en dansk köpare när den svenska kronan ligger så lågt i värde som den gör, jämfört med den danska. Enligt Forex får en svensk betala 1,28 svenska kronor för motsvarande dansk krona.

    LÄS OCKSÅ: Så mycket hade en BM kostat i dag

    En lång frakt till Europa verkar inte avskräcka de spekulanter som hört av sig. En schweizare har redan skickat e-post om transporter. Annonsen har legat ute sedan 1 december.

     I hytten kan en tänkbar köpare njuta i många timmar till. Men frågan är om traktorn blir såld. Det finns en undre prisgräns.
    I hytten kan en tänkbar köpare njuta i många timmar till. Men frågan är om traktorn blir såld. Det finns en undre prisgräns. FOTO: Axima

    Volvo BM 2654 var en ansiktslyftning av långköraren T 814. Båda modellerna har sin grund i T 800 som kom redan 1966. När 2654 kom 1979 var det med komfort man ville marknadsföra nyheten. Inbyggd klimatanläggning och gott om plats fanns det i hytten som Volvo BM tillverkade själva. Den tvåhjulsdrivna modellen kallades 2650 och hela projektet kostade 14 miljoner kronor.

    Om 26-serien kommer upp i samma status för samlarna som T 814 återstår att se. Kanske man ser lite annorlunda på det i utlandet. ATL återkommer om slutpriset på den 2654 som nämns i artikeln.

     Motorn har bara gått drygt 5 000 timmar enligt mätaren och det måste anses vara lågt för en trotjänare som denna.
    Motorn har bara gått drygt 5 000 timmar enligt mätaren och det måste anses vara lågt för en trotjänare som denna. FOTO: Axima
     Danskar, holländare och schweizare har redan varit i kontakt med Morgan Broberg om att få köpa tungviktaren från Volvo BM.
    Danskar, holländare och schweizare har redan varit i kontakt med Morgan Broberg om att få köpa tungviktaren från Volvo BM. FOTO: Lina Tengström

    VOLVO BM 2654

    Motor: Volvo TD 60B

    Max effekt: 140 hästkrafter DIN

    Växellåda: Mekanisk med hydraulisk snabbväxel (som manövreras med en elektrisk switch-kontakt på växelspaken), detta ger 14 växlar framåt och 4 bakåt. En spärr som gör att den 8:e växeln framåt (4:e växeln i högregistret) inte går att använda infördes till max 30 km/h länder (och i Sverige) Fyrhjulsdriften gick att använda på alla växlar.

    Bränsletank: 210 liter

    Kylsystem: 24 liter

    Oljemängd motor: 15 liter

    Oljemängd transmission: 110 liter

    Oljemängd hydraulsystem: 25-55 liter

    Tjänstevikt: 7 450 kilo

    Källa: ”Från Munktells till Valmet”

    LÄS OCKSÅ: Han vet hur det var när traktorerna började rulla inLÄS OCKSÅ: Byggtork på tröskan räddade skördenLÄS OCKSÅ: Här är det varning för vildsvinLÄS OCKSÅ: Killarna bakom den gröna Facebookraketen

    Relaterade artiklar

    Till toppen