Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 november 1999

    Sydsvenska gårdar öppnar butik på Internet

    Snart kan stadsbor och landsbygdsbor köpa svensk lantmat hemma vid datorn. Till nyår öppnar svenska gårdsbutiker sin första butik på nätet. Fler regionala nätbutiker ligger i startgroparna. Målet är nya marknader.

    – Näthandeln ger bonden nya möjligheter att komma nära kunden, säger Anders Johnsson, ordförande i Riksföreningen Svensk Lantmat.
    Gårdsbutik eller nätbutik – grunden är densamma: Konsument och producent har direktkontakt, utan mellanhänder. Kunden kan härleda varans ursprung hela vägen, från odling eller uppfödning till färdig produkt.

    Sju gårdar i samarbete
    Inför årsskiftet öppnar Svensk Lantmats första regionala nätbutik, till en början på prov genom ett samarbete mellan sju gårdar i Skåne. Under nästa år väntas producenter i Värmland, Mälardalen, Småland-Östergötland och göteborgsregionen kopiera modellen.
    Näthandelns största fördel är att geografiska avstånd förlorar all betydelse.
    – Den som saluför sina produkter via internet behöver inte ha någon attraktiv försäljningsplats intill en tätort eller turiststråk. Norrland eller Roslagen – allt är lika nära! konstaterar Anders.

    Portal för svensk Lantmat
    Många gårdsbutiker bjuder redan ut sina varor via internet. Svensk Lantmats satsning på näthandel innebär ett stort kliv framåt: Medlemsföretagen i en region samarbetar för att bredda utbudet och hålla nere kostnaderna för frakt. Producenten sätter pris på sin vara, ett företag håller gemensamt lager och samordnar försäljningen. Medlemmarna får avräkning efter hand.
    Målet är en gemensam, kundvänlig portal för svensk Lantmat där besökaren kan leta efter olika produkter och klicka vidare till rätt butik, regional eller enskild.

    200 medlemsföretag
    Genom nätbutiken kan flera producenter gå samman och erbjuda frestande matkorgar i fina presentförpackningar. Anders målar upp sin vision:
    – Tänk dig att Malmö kommun ska ordna julklappar till alla anställda. De kopplar upp sig mot butiken och plockar ihop en trevlig korg med kryddor från Österlen, honung från Kristianstadbygden, sylt från Bjärehalvön, stämningsfulla vaxljus och lite skånskt hantverk. En unik och lättfixad present!
    I dag omfattar Svensk Lantmat drygt 200 medlemsföretag. Målet är att värva 100 nya medlemmar på två år och öka omsättningen med 20 procent.
    – Medlemsnyttan är själva drivkraften. Internet är ett billigt och effektivt sätt att marknadsföra sig på. Att samarbeta kring näthandel kommer att bli en otrolig tillgång, spår Anders.

    Christina Bruun

    Relaterade artiklar

    Till toppen