Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 november

    Swed-Trac klassades som traktorernas Formel 1

    Swed-Trac var ett traktormärke med många finesser som utvecklades snabbt. Basen kom från Ursus medan motorn kom från Scania. Tre modeller togs fram under 1980-talet. Till den sista ville man använda delar från Scania i transmissionen.

    Historien bakom Swed-Trac började med att Pihlgrens i Arvika varit återförsäljare av Ursus traktorer sedan 1970-talet och kunde deras produkter. Transmissionen från Ursus modell 1204 köptes in och byggdes samman med en sexcylindrig motor från Scania med 7,8 liters cylindervolym. En prototyp växte fram under 1981. Maskinen blev i princip en ombyggd Ursus men med förbättringar i kvalitet, utrustning, finesser, servicevänlighet och tillbehör. Transmissionen innehöll specialgjutna detaljer och speciella lameller i kopplingen. Ingemar Pihlgren var konstruktören bakom traktorn. Dagens Nyheter skrev att experterna klassat Swed-Trac som något av traktorernas Formel 1. Detaljer som nämndes var till exempel att sikten framåt inte stördes av en ljuddämpare och att traktorn hade stora, rejäla och smutsavvisande pedaler.

     Swed-Trac modell II presenterades på Svenska mästerskapen i plöjning 1985.
    Swed-Trac modell II presenterades på Svenska mästerskapen i plöjning 1985. FOTO: ARKIVBILD
     Motorn från Scania gav 167 hästkrafter.
    Motorn från Scania gav 167 hästkrafter. FOTO: Niklas Larsson

    Det som skulle bli unikt med Swed-Trac var att traktorn var lättservad och att den hade så många standardkomponenter som möjligt. Den skulle vara lätt, stark och svenskbyggd med många användningsområden. Hytten på den första modellen kom från Ursus men var från början utvecklad av Zetor under 1970-talet. Det nya svenska traktormärket presenterades på Elmia 1983. Medan modell I av Swed-Trac kom igång i serietillverkning 1985 började man utveckla en ny modell.

    Modell II

    Modell II från Swed-Trac presenterades som en nyhet på de svenska mästerskapen i plöjning 1985. Lantbruksmedia rapporterade om hur traktorn förbättrats. Framförallt två saker nämndes. Hydraulsystemet och hytten. En ny framaxel med diffbroms från ZF var en positiv nyhet men fanns inte med centrumdrivning. Däremot hade framhjulen skivbromsar. I den hydrauliska lyften fanns två dubbelverkande kolvar som verkade direkt på dragstängerna.

     Att Swed-Trac hade stora och smutsavvisande pedaler nämndes som en fördel i svensk press.
    Att Swed-Trac hade stora och smutsavvisande pedaler nämndes som en fördel i svensk press. FOTO: Niklas Larsson
     Modell II av Swed-Trac fick en ny hytt med gott om plats så att föraren kunde svänga runt sitsen.
    Modell II av Swed-Trac fick en ny hytt med gott om plats så att föraren kunde svänga runt sitsen. FOTO: Niklas Larsson

    I hytten fanns en elektronisk styrdosa som var monterad framför det högra armstödet. Med den kunde föraren skicka signaler till hydrauliken via en Danfoss elventil. Styrdosan följde med sitsen som kunde svängas runt 180 grader. Lyftkraften i hydrauliken var 10 000 kp. Hytten var helt ny. Tack vare det nya hydraulsystemet kunde hytten ha ett plant golv. Reglagen för de fyra yttre hydraulikuttagen, kraftuttag och hitchkrok var placerade till höger. Detta tillsammans med hela konceptet ansågs ge en god förarkomfort.

    Hydraulsystemet

    I en reklambroschyr berättade företaget att hydraulsystemets enkla konstruktion var unik. Systemet var utanpåliggande och hade få rörliga delar. Förhandsinställning av arbetsdjup, lyfthöjd och inbördes förhållande mellan kolvarna var möjligt. Steglös inställning mellan läges- och dragkraftreglering i lyftarmarna. Hydrauliken var dubbelverkande med flytläge. Helhydraulisk hitchkrok med domkraftverkan på 16 ton.

     Framför höger armstöd finns den elektroniska styrdosan som föraren kunde styra hydrauliken med.
    Framför höger armstöd finns den elektroniska styrdosan som föraren kunde styra hydrauliken med. FOTO: ARKIVBILD
     Växellådan kom från Ursus och växlingen kunde en del förare uppleva som knepig.
    Växellådan kom från Ursus och växlingen kunde en del förare uppleva som knepig. FOTO: Niklas Larsson

    Modell III

    Efter konkurs för Pihlgrens Traktor AB lades tillverkningen av Swed-Trac modell II ned. Men inför 1988 planerade det nya bolaget Swed-Trac AB att ta fram en tredje modell. Hytten var densamma men motorn skulle vara en Scania med nio liters slagvolym. Med turbo hamnade effekten på 225 hästkrafter och utan turbo 170 hästkrafter. Transmission och bakaxel skulle inte längre komma från Ursus utan från Scania, det rapporterade lantbruksmedia. Andra och senare källor säger att bakaxeln skulle komma från italienska Hurth. Framaxeln köptes från ZF. Första året planerade man att tillverka en serie på 50 traktorer. Det blev två halvfärdiga maskiner.

    LÄS MER I MORGON: Swed-Tracs tuffa resa

     Framaxeln i Swed-Trac modell II kom från ZF.
    Framaxeln i Swed-Trac modell II kom från ZF. FOTO: Niklas Larsson
     Swed-Trac modell II hade 8 stycken yttre hydrauluttag varav 2 par med flytläge. Lyftkraften i lyftarmarna var 10 000 kp.
    Swed-Trac modell II hade 8 stycken yttre hydrauluttag varav 2 par med flytläge. Lyftkraften i lyftarmarna var 10 000 kp. FOTO: Niklas Larsson

    FAKTA modell I

    Motor: Scania DN8, direktinsprutad sugmotor

    Max effekt: 167 hästkrafter

    Växellåda: Sex grundväxlar framåt, med snabbväxel 12. Tre bakåt, med snabbväxel 6

    Vikt: 5 440 kilo, utan tillsatsvikter

    Lyftkraft i dragstänger: 4 000 kp

    Kraftuttag: Oberoende 540/1000 varv

    Bromsar: Hydrauliska skivbromsar med hängande pedaler

    Däck: bak 18,4X38 fram 14,9X28

    Extra tillbehör: Hydraulisk dubbelverkande lyftdragkrok som också fungerar som domkraft. AC. Kompressor, el-bakruta, belastningsvikter Källa: Broschyr

    FAKTA modell II

    Motor: Scania DN8, direktinsprutad sugmotor

    Max effekt: 167 hästkrafter

    Motorvolym: 7,79 liter

    Växellåda: Sex grundväxlar framåt, med snabbväxel 12. Tre bakåt, med snabbväxel 6

    Framhjulsdrift: Elektriskt manövrerad. Mekanisk överföring. Differentialbroms

    Däck: fram 16.9R28 bak 20.8-38

    Hydraulsystem: 8 stycken yttre hydrauluttag varav 2 par med flytläge. Lyftkraft i lyftarmar 10 000 kp Separata hydraulpumpar för inre och yttre system. Ett inre system ger 57 liter per minut och ett yttre ger 42 liter per minut

    Kraftuttag: Helt oberoende 540/1000 varv. Drivhjulsberoende kraftuttag är standard

    Hytt: AC, svängbar sits 180 grader, eluppvärmda backspeglarBränsletank: 250 literVikt: 5 600 kilo, utan tillsatsvikter (Källa: Broschyr från Pihlgrens Traktor AB Högvalta)

    FAKTA modell III

    Motor: Scania

    Cylindervolym: 9 literEffekt: 170 hk, med turbo 225 hk

    Transmission: ScaniaFramaxel: ZF

    Planerad tillverkningsstart: sommaren 1988

    Tillverkningsplan: 50 stycken 1988, 100 stycken 1989

    Tillverkare: Doroverken AB, DoroteaMan planerade också att ta fram en mindre modell av Swed-Trac.

    (Källa: Lantmannen, nr 22/1987)

     Den första modellen av Swed-Trac hade fler delar från Ursus än vad modell II skulle komma att få. Hytten kom från Ursus och även framaxeln.
    Den första modellen av Swed-Trac hade fler delar från Ursus än vad modell II skulle komma att få. Hytten kom från Ursus och även framaxeln. FOTO: Niklas Larsson

     Den sista modellen av Swed-Trac, modell III, skulle tillverkas i Dorotea men det blev bara två halvfärdiga traktorer som köparna fick montera själva. Denna traktor är i drift.
    Den sista modellen av Swed-Trac, modell III, skulle tillverkas i Dorotea men det blev bara två halvfärdiga traktorer som köparna fick montera själva. Denna traktor är i drift. FOTO: Atle Bergkvist

    Till toppen