Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 oktober

    Ny kampanj ska få unga att välja svenskt fläsk

    Nu ska det bli hippt att käka svenskt fläskkött. I en ny kampanj lyfter Sveriges grisföretagare svenska grisars miljönytta.

    – Kött från Sverige är inte bara kött. Det är en del i vårt kretslopp, vår hållbarhet, säger föreningens ordförande Jeanette Elander.

     Sveriges grisföretagare vill se en ännu större ökning för fläskkött.
    Sveriges grisföretagare vill se en ännu större ökning för fläskkött. FOTO: Peter Steffen

    Sedan 2016 har konsumtionen av svenskt kött ökat. Nu vill Sveriges grisföretagare se en ännu större ökning för fläskkött. Med kampanjen Swedish Pork riktar organisationen sig till personer mellan 15-35 år med hjälp av sociala medier och riktade annonser.

    Jeanette Elander som är ordförande i Sveriges grisföretagare berättar för ATL om den nya satsningen.

    Varför gör ni den här satsningen?

    – Vi beslutade efter ett stämmobeslut 2018 att vi skulle satsa mer på marknadsföring av den svenska grisen. Vi märkte senare efter en marknadsundersökning att framför allt unga personer har dålig koll på grisens betydelse, den roll i kretsloppet som den har. Vi startade därför satsningen med Swedish Pork i somras, för att upplysa och nå ut med den informationen.

     Jeanette Elander, ordförande för Grisföretagarna.
    Jeanette Elander, ordförande för Grisföretagarna. FOTO: Mikkel Örstedholm/Fotobyrån Hjaerta

    Vad har ni fått för respons?

    – Vi har nått ungefär tre miljoner personer via en annons vi mätt statistik på, men vi har bara haft en mätning än så länge. Vi har bara fått positiva kommentarer än så länge. Vi hade ett event i Stockholm, där vi delade ut 600 korvar. Där hade vi många intressanta möten, och vi märkte att man har ganska lite insikt i grisens betydelse och funktion för oss och naturen, men människor var nyfikna och intresserade.

    Vad hoppas ni nå för resultat?

    – Kött från Sverige är inte bara kött. Det är en del i vårt kretslopp, vår hållbarhet. Vi hoppas på att höja kunskap kring detta och nå ut till flera. Det gäller att upplysa konsumenten om vad olika typer av kött innebär.

    Fokus på fakta

    Svenskt Kött tog ett omtag kring sin kommunikation under förra året. Fokus lades på att ta fram fakta, siffror och information kring svensk köttproduktion. Resultatet av omtaget blev bland annat kampanjen ”6 anledningar att välja svenskt kött”.

    – De siffror som florerar är ofta på baserad på internationell nivå. Det är inte samma siffror som den svenska köttproduktionen står för och det ville vi lyfta fram, berättar Isabell Moretti som är vd på Svenskt kött.

     Isabel Moretti, vd Svenskt Kött.
    Isabel Moretti, vd Svenskt Kött. FOTO: Henrik Berglind-Dehlin

    Varför gör ni den här satsningen?

    – Vi har tidigare haft ganska mycket fokus på köttet som råvara och köttkvalitet. Vi satt ner och radade upp argument till olika anledningar till att välja svenskt kött, och då blev det till de här sex anledningarna som är grundläggande för varför man ska välja just svenskt kött. Vårt mål är att nå utanför vår egen bransch.

    Vad har ni fått för respons?

    – Vi har olika målgruppsanpassade reklamkampanjer, till exempel hade vi en kampanj riktade till män i somras som hette ”Grilla svenskt”, och vi har haft kampanjer som fokuserar på svenskt djurskydd som riktar sig till yngre kvinnor. Vi har fått väldigt positiv respons. Vi har haft mycket interaktioner, i kampanjen ”Grilla svenskt” var det ungefär en halv miljon personer som gillade, delade, kommenterade. Människor vill diskutera och lära sig, märker vi.

    Vad hoppas ni nå för resultat?

    – Det går väldigt bra för det svenska köttet och det finns stort förtroende för det. Sedan 2016 har försäljningen av svenskt nöt- och fläskkött ökat. Vi gör också förtroendemätningar för det svenska köttet. Sedan 2010 har förtroendet för det stigit från 50 procent till 80 procent.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen