Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 juli 2017

    Svenska livsmedelsbolag tror på Ryssland

    Svenska företag tror på Ryssland igen. Och särskilt företag i livsmedelssektorn som har produktion i landet. Det visar en enkät som Business Sweden har gjort.

     Förväntningarna på 2017 är relativt höga och det gäller i synnerhet de företag som håller på med livsmedel, säger handelssekreterare Andreas Giallourakis.
    Förväntningarna på 2017 är relativt höga och det gäller i synnerhet de företag som håller på med livsmedel, säger handelssekreterare Andreas Giallourakis. FOTO: Picasa

    Svenska bönder har lidit svårt av det importstopp för jordbruksprodukter som Ryssland införde den 7 augusti 2014.

    Ryssland har också haft tuffa år. Oljepriset har legat på historiskt låga nivåer och sanktionerna har drabbat valuta, rysk ekonomi och företagens finansiering.

    Motgångar vänds till framtidstro

    Men nu visar Business Swedens marknadsöversikt för Ryssland 2017 att flera år av motgångar vänts till framtidstro.

    – Förväntningarna på 2017 är relativt höga och det gäller i synnerhet de företag som håller på med livsmedel. Det är den enda sektorn som har växt, den har ökat med ett par procent sedan 2014, säger handelssekreterare Andreas Giallourakis.

    Efterfrågan och stöd

    Tillväxten drivs både av efterfrågan och olika statliga stöd.

    – Om svenska företag har utnyttjat stöden i särskilt hög grad ska jag låta vara osagt, men sektorn som sådan har sett investeringar och tillväxt.

    Optimismen märks i alla sektorer.

    – Det är en mycket mer positiv känsla i landet i stort. Lokalt märks det att köpkraften börjar komma tillbaka. Företag vågar göra investeringar igen och vi får förfrågningar från en hel del nya företag som vi inte sett tidigare i Ryssland.

    Stärkt valuta, tillväxt och en inflation som ligger nära riksbankens mål på fyra procent är några tydliga indikatorer som gör att det på kort sikt ser bra ut.

    – Man vet aldrig när det kan komma nya svårigheter på medellång sikt, men just nu finns inga omedelbara moln på himlen, säger Andreas Giallourakis.

    Svenska bolag tror på Ryssland

    82 procent av de svenska företagen planerar att på lång sikt utöka sin verksamhet i Ryssland. 61 procent tror att marknaden kommer att visa tillväxt inom två år, nästan en fördubbling mot året innan.

    45 procent drabbades negativt av sanktionerna och lisvmedelsembargot under 2016. De 6 procent som gynnades har lokal produktion och slapp konkurrens från utlandet. Att vara ett svenskt bolag har blivit viktigare i Ryssland sedan förra året. Nu säger 99 procent att det är positivt. 2016 var det 84 procent.

    Av 176 svenska bolag med fast representation i Ryssland svarade 112 på Business Swedens enkät. Frågorna ställdes under februari och mars 2017.

    LÄS MER: Svenska maskintillverkare vinnare i östLÄS MER: Här är vinnarna och förlorarna av embargot mot RysslandLÄS MER: Sanktioner mot Ryssland förlängsLÄS MER: Arla vänder till vinst i öst

    Relaterade artiklar

    Till toppen