Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 juli

    Oatly vinner kampen om varumärket ”Smölk”

    Oatly får fortsätta att använda varumärket ”Smölk”. Det framgår av ett beslut från Patent- och registreringsverket (PRV), som avslår en invändning från Svensk Mjölk mot varumärket.

     Brölk, pjölk och trölk kan snart få sällskap av smölk, efter att Oatly vunnit namnkampen om nyordet.
    Brölk, pjölk och trölk kan snart få sällskap av smölk, efter att Oatly vunnit namnkampen om nyordet. FOTO: ATL

    Branschorganisationen Svensk Mjölk, som representerar svenska mjölkbönder, menade att varumärket ”Smölk” är vilseledande och felaktigt skulle kunna kopplas till Svensk Mjölk.

    Havredrycksproducenten Oatly argumenterade å sin sida att Smölk är ett fantasiord och därför inte kan kopplas till mjölk, även om det används för att beskriva en rad ersättningsprodukter för samma råvara, så som havredryck, kokosdryck, sojadryck med mera.

    Inte tillräckligt likt

    Svensk Mjölk anser i stället att Smölk snarare ser ut som en felskrivning, som ska få konsumenterna att tänka på den vita råvaran från just kor.

    PRV bedömer att Svensk Mjölk och Oatly inte marknadsför samma typer av varor, att namnet Smölk inte är tillräckligt likt ordet mjölk och att Oatlys märke inte riskerar att vara vilseledande vad gäller varornas egenskaper.

    Läs mer: Kommentar: Mer rock’n’roll i kyldisken gynnar både Arla och OatlyLäs också: Efter fajten med Oatly – nu gör Arla egen havredryck

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen