Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 maj 2018

    Svensk Mjölk säljer klassiska ostar

    Föreningsstämman för Svensk Mjölk har i dag beslutat att sälja de klassiska ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé.

    Intresserade köpare är Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods som bildat bolaget Svenska bönders klassiska ostar AB för att hantera ägande och varumärkenas fortsatta utveckling. Affären ska först prövas av Konkurrensverket, vilket är en process som kommer att pågå ett antal månader. Affären kommer inte påverka möjligheten att behålla gällande licensavtal kring produktion eller försäljning.

    Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB, är nöjd.

    – Jag vill att vi ska komma igång med att arbeta långsiktigt och stärkande med de klassiska och mycket uppskattade ostarna, gjorda av svensk mjölkråvara. Herrgård, Präst och Grevé motsvarar värden av stor betydelse för svenska och bondeägda mejeriföreningar, säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB, i ett pressmeddelande.

    Varumärkesarbetet hade stått stilla

    Sedan 2016 har varumärkesarbetet med Herrgård, Präst och Grevé i princip stått stilla. Då valde Skånemejerier AB, ägt av multinationella företaget Lactalis, att utmana Svensk Mjölks licensavtal med hänvisning till att ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé förlorat sin särskiljningsförmåga. I skiljedom ställde Skånemejerier krav på att få använda ostvarumärkena utan att följa de gällande licensvillkoren, som bland annat anger att tillverkningen sker med svensk mjölkråvara och enligt särskilda tillverkningsmetoder. Skiljedomen slog då fast att klassikerna Herrgård, Präst och Grevé har en särställning som unika varumärken.

    Artikeln uppdateras.

    LÄS OCKSÅ: Ostkrig avgörs på stämman

    LÄS OCKSÅ: Detta har hänt i slaget om ostvarumärkena

    Relaterade artiklar

    Till toppen