Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 september 2016

    "Svensk köttproduktion vinner på vegotrenden"

    "Svensk köttproduktion har mer att vinna på en vegotrend än en köttrend". KLS Ugglarps vd ser positivt på framtiden.

     Tove Lindgren, konsult på Macklean, ser två trender som drivande i utvecklingen i livsmedelsbranschen: hälsa och hållbarhet.
    Bild 1/2 Tove Lindgren, konsult på Macklean, ser två trender som drivande i utvecklingen i livsmedelsbranschen: hälsa och hållbarhet. FOTO: Macklean
     Ann Baker, produktchef korv, har med HK Scan anpassat sina produkter efter proteinskiftet. Nu följs "Korvish" av "Burgish".
    Bild 2/2 Ann Baker, produktchef korv, har med HK Scan anpassat sina produkter efter proteinskiftet. Nu följs "Korvish" av "Burgish". FOTO: HKScan

    85 procent av alla aktörer inom livsmedelsbranschen upplever att det sker ett så kallat proteinskifte. Ett skifte som innebär en minskning av köttkonsumtionen till förmån för andra proteiner från både växt- och djurriket.

    Det visar en enkätundersökning som gjorts av Macklean i samarbete med Livsmedelsföreningen och livsmedel.se där 100 olika aktörer från branschen har svarat.

    – Vi ser att konsumenter gör allt mer medvetna val och att två stora trender är särskilt drivande i livsmedelsbranschens utveckling: hälsa och hållbarhet, säger Tove Lindgren, konsult på Macklean.

    En konsumentgrupp som varit drivande i utvecklingen går under namnet LOHAS (Lifestyle of health and sustainability). I Sverige beräknas LOHAS-konsumenterna vara närmare 40 procent och täcker in allt från trendkänsliga storstadsbor till trygghetssökande föräldrar.

    Bättre kött

    Proteinskiftet innebär inte att konsumenterna vill sluta att äta kött, utan de vill äta bättre kött och även andra proteiner.

    – Proteinskiftet kan verka som en svårövervinnelig utmaning för livsmedelsindustrin, men vi vill visa på möjligheterna som det kan innebära att möta konsumenternas efterfrågan på hållbara och hälsosamma proteiner, både från växt- och djurriket, säger Tove Lindgren.

    Ett av många företag som redan anpassat sig efter efterfrågan är KLS Ugglarps. De lanserade nyligen en produktserie med hamburgare och korvar med olika köttinnehåll i samma förpackning: 100 procent kött, 100 procent vego och en blandad version med 50 procent kött och 50 procent vegetariskt.

    – Vi vill stärka det svenska lantbruket och industrin och svenskt kött och vegetariskt kan absolut gå hand i hand, säger Jonas Tunestål, vd för KLS Ugglarps.

    – Svensk köttproduktion har mer att vinna på en vegotrend än en köttrend som snarare har gynnat importerat kött.

    Medvetna konsumenter

    Jonas Tunestål tror oavsett vilka trender som går så blir kunderna mer medvetna kring frågor likt hälsa, miljö och djurvälfärd.

    – Därefter gör de kloka val och väljer att köpa bra kött från våra svenska gris- och nötproducenter. Det är bra för oss och hjälper oss att utveckla KLS Ugglarps affärsidé med svenskt gris- och nötkött av högsta kvalitet.

    ”Korvish följs av Burgish”

    Ett annat företag som anpassat sina produkter efter proteinskiftet är HK Scan. Efter tidigare trender mot allt högre kötthalt har de nu korvar med lägre eller inget köttinnehåll. I januari introducerade de ”Korvish” och ”Järpish” där innehåller är hälften svenskt kött och hälften är svenska grönsaker.

    – Vi är väldigt nöjda med satsningarna som har fallit väl ut. I dag säljer vi lika mycket av ”Korvish” som av vår klassiska produkt frukostkorven, säger Ann Baker, produktchef korv HK Scan Sverige.

    Svenska grönsaker

    Scan arbetar vidare med vikten av svenska råvaror så även grönsakerna i produkterna är svenska likt gula och gröna ärtor, bruna bönor, potatis, kålrot och palsternacka.

    -Det här är en långsiktig sasning som vi arbetar vidare mec. I vecka 38 kommer vår nya produkt ”Burgish”, säger Ann Baker.

    Likt Jonas Tunestål tror hon att konsumenten är mer medveten i dag vilket leder till att de gärna väljer livsmedel med svenska råvaror.

    Relaterade artiklar

    Till toppen