Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 december 2020

    Viktigt att navigera rätt i köttdebatten

    Svenskt kött prisas väl av hemmamarknaden. Men se upp: importen kan åter göra sig påmind.

    Årets prövning blir att hålla kursen i köttdebatten.

    Hot: Comeback för import

    Det går bra nu. Svenska gris- och nötköttspriser har stigit under året och ligger nu klart över EU-snittet. När pandemin har pressat köttpriserna på kontinenten har utvecklingen varit den omvända i Sverige.

    Men låt inte ljuset förblinda. Räcker det svenska köttet?

    Under året har det producerats lite mera kyckling och gris i Sverige, medan nötköttet bara har ökat marginellt.

    Importhotet finns kvar. Den svenska kronan stärks mot euron och gör importen billigare. Tyskland får inte exportera gris till Kina på grund av afrikansk svinpest. De tyska överskottsvolymerna knackar snart på dörren.

     Svenska gris- och nötköttspriser har stigit under året och ligger nu klart över EU-snittet.
    Svenska gris- och nötköttspriser har stigit under året och ligger nu klart över EU-snittet. FOTO: Thomas Harrysson

    Hopp: En stabil hemmamarknad

    Utbrottet av covid-19 har lett till att mer mat lagas i hemmen. När konsumenterna väljer i butikshyllan vill de köpa svenskt kött. Den totala köttkonsumtionen minskar visserligen, men förbrukningen av svenskt kött ökar för alla djurslag, utom för får och lamm. Både dagligvaruhandel och konsument vet att det är skillnad på svenskt och utländskt kött.

    Det är ett styrkebesked att ta med sig in i det nya året.

    När restaurangbranschen reser sig ur askan efter corona-krisen finns det gott hopp om att gästerna, som har tillagat svenskt kött vid den egna spisen, har förväntningar på svenska köttråvaror på krogen också.

     När konsumenterna väljer i butikshyllan vill de köpa svenskt kött.
    När konsumenterna väljer i butikshyllan vill de köpa svenskt kött. FOTO: Tindra Englund

    Utmaning: Navigera rätt i köttdebatten

    Kött ifrågasätts ur olika aspekter. Det kan handla om klimat, om hälsa, om hur djuren behandlas eller om det etiska i att döda djur över huvud taget.

    De stora köttföretagen inser att det inte längre är ”business as usual”. Både Danish Crown och HK Scan har lanserat växtbaserade produkter. Scandi Standard, med bland annat Kronfågel i produktportföljen, samarbetar med foodtechbolaget Veg of Lund för att utveckla produkter med köttkaraktär ur vegetabilier.

    Goda argument för köttkonsumtion ska naturligtvis framhållas. Djurhållningen är en oundgänglig del av ett miljömässigt hållbart lantbruk. Men det är viktigt att branschen inte hamnar i ett skyttegravskrig mot alla som vill se en ökad andel vegetabilier i kosthållningen.

     Allt fler företag lanserar växtbaserade produkter som ska påminna om kött. På bilden visas nya produkter på en stor restaurangmässa i Hong Kong i november i år.
    Allt fler företag lanserar växtbaserade produkter som ska påminna om kött. På bilden visas nya produkter på en stor restaurangmässa i Hong Kong i november i år. FOTO: Peter Parks/AFP

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen