Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 februari

    Svensk eko tappar

    Den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden tappar marknadsandelar, det visar en undersökning från marknadsbevakaren Ekoweb.

    FOTO: Tomas Oneborg/SvD/TT

    Ekoförsäljningen i detaljhandeln har enligt rapporten tappat mest på svenska animalier, som kött, mejeri och ägg. En orsak till tappet uppges vara att eko dragit det kortare strået i kampen med andra trender och mervärden som vego, hälsa, och klimat.

    ”Försäljningen av ekologiska livsmedel inom detaljhandeln har avstannat under 2019. Nu tappar samtliga stora aktörer ekoandelar. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Foodservice-grossisterna och näthandeln som ökar både sin försäljning och ekoandelar. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden ekoandelar totalt sett”, säger Olle Ryegård, analytiker på Ekoweb i ett pressmeddelande.

    Relaterade artiklar

    Till toppen