Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 augusti

    Spannmål gick tillbaka till Uppsala

    Inkörningsproblem i Lantmännens nya anläggning i Hargshamn har gjort att stora mängder spannmål har fått transporteras tillbaka till Uppsala.

    – Det är inget drömflöde. Det får man vara ärlig att säga, säger Johannes Åkerblom, inköpsansvarig på företaget.

    Det är många mil mellan den gamla och nya anläggningen.

    Det måste stundtals ha sett ganska komiskt ut för bönder och åkare i Uppsalatrakten när spannmålslass efter spannmålslass har tippats av i Hargshamn för att sedan transporteras tillbaka till Uppsala.

    På sociala medier har det raljerats över Lantmännens internlogistik, där höga skördar och framför allt höga vattenhalter på 22-25 procent har gjort att företaget valt att transportera tillbaka delar av råvaran till den gamla torkanläggningen i Uppsala.

    Där har anläggningen fått fungera som en sorts backupplösning, helt enligt plan, för att understödja nybyggnationen i Hargshamn fram till nästa vår då Uppsalaanläggningen ska avvecklas.

    – Det är en helt ny anläggning, och som vanligt med nya anläggningar har vi haft vissa inkörningsproblem, och för att inte riskera kvaliteten på varan tog man beslutet att köra vissa lass tillbaka till Uppsala för torkning, säger Johannes Åkerblom, inköpsansvarig på spannmålssidan.

    Nya lagringsplatser

    Totalt handlar det om omkring 3 000 ton som har gått tillbaka till Uppsala. Men eftersom samma bilar har gått med den blöta råvaran till Uppsala för att sedan frakta tillbaka torkad spannmål har bilarna aldrig behövt gå tomma.

    Samtidigt som vattenhalterna har sjunkit har också torkkapaciteten i Hargshamn successivt trimmats upp för att nå sin fulla kapacitet.

    – Som torken går nu har vi ett bättre flås igenom den, säger Johannes Åkerblom, som även berättar att mottagningen i Uppsala har varit i gång under hela skörden.

    Lagom till nästa år ska även en nyanlagd spannmålsplatta vid Kungsängen i Uppsala underlätta för lantbrukarna i närområdet. Redan nu finns en spannmålsplatta i Härvesta i drift.

     Röda mattan var framrullad när den nya anläggningen i Hargshamn invigdes i maj. Från vänster: Per Lindahl, Per Olof Nyman, Jacob Spangenberg (C), kommunalråd och ordförande i Hargshamn AB samt Göran Enander landshövding Uppsala.
    Röda mattan var framrullad när den nya anläggningen i Hargshamn invigdes i maj. Från vänster: Per Lindahl, Per Olof Nyman, Jacob Spangenberg (C), kommunalråd och ordförande i Hargshamn AB samt Göran Enander landshövding Uppsala. FOTO: Lantmännen

    Ny farled sprängs

    Storsatsningen i Hargshamn görs bland annat för att Lantmännen på sikt ska kunna ta in några av de största spannmålsfartygen som används i Sverige. Under tisdagen lastas den tredje spannmålsbåten för vidare färd ut i farleden, som i dag klarar av spannmålslaster på upp till 10 000 ton. Lantmännen säljer i dag både kvarn- och fodervete till långväga kunder, och när den nya farleden är färdigsprängd kommer företaget att kunna ta in fartyg som fraktar upp till 25 000 ton.

    – Det här är väldigt viktigt för oss, för kan man lasta 25 000 ton så kan vi komma ner till Nordafrika, säger Johannes Åkerblom.

    Om nya anläggningen i Hargshamn

    Spannmålsmottagningen kan ta emot 100 000-150 000 ton spannmål per skördesäsong – och uppåt 200 000 vid särskilt goda skördeår. Torkkapaciteten uppgår till 3 000 ton spannmål per dygn.

    Hargshamn är en av tre nya anläggningar som ersätter kvarnen och spannmålsanläggningen i Uppsala som har sålts. Detta efter att den blev ”inklämd” mellan bland annat bostäder, matställen och förskolor i ett expansivt område i staden.

    Källa: Lantmännen

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen